Купуването на БигМак в САЩ никога не е било по-лесно – промъквате се до щанда, давате си поръчката и потупвате с портфейла си по касата, която автоматично отчита плащането.
След това можете да си хапвате, колкото ви душа иска. Малко почитатели на бургери обаче ще осъзнаят, че картите за безконтактно плащане, с които така бързо ще свикнат да плащат обяда си, вероятно ще разтърсят сериозно пазара през близките няколко години.
McDonalds е една от шепата компании, които използват безконтактни разплащания, за да ускорят процеса на купуване. Останалите са вериги кина, пунктове за плащане на пътни такси по магистралите и супермаркетите от веригата 7-Eleven.
Америкатският клон на международната банка HSBC също ще раздаде един милион безконтактни дебитни карти на своите клиенти до края на годината.
Англия е все още доста назад от САЩ в това отношение. Английските банки все още работят с технологиите на чипове и PIN. Вероятно ще минат две години преди клиентите MasterCard да могат да плащат по безконтактната технология в магазините на Англия, поясняват от компанията: В началото на 2006-та MasterCard ще се опита да задвижи пилотен проект, no внедряването реално няма да е преди 2007 или 2008-ма година.
Друг проект, чието тестване е предвидено да започне преди 2006 г. в Англия, е схемата “e-money” на Oystercard. Тя позволява на хората да купуват стоки и услуги като например вестници и време за паркиране с техните карти за пътуване.
При безконтактните карти също има опасност от злоупотреба. Два са главните рискове. Единият е фалшифицирането на картата, а другият е намиране на чужда карта и използването й без разрешение.
Какво ще спре един крадец набързо да направи разточителни покупки с чуждата карта? Компаниите доставчици на услугата се опитват да намалят този риск като ограничават броя на бързите плащания или на сумата, плащана при една транзакция. Другият момент е прехвърлянето на отговорността в случай на злоупотреба. Ако се установи измама, ще плаща не търговецът, а този, който е издал картата.
Безконтактните плащания биха могли да означават жестока конкуренция за доставчиците на финансови услуги, тъй като на старата територия се появяват нови играчи. Някои експерти смятат, че бъдещето на разплащанията може би няма да са “умните” карти, а мобилните телефони.
В началото на тази година Philips и BenQ пуснаха прототип на телефон, който позволява на жителите на Тайпе да купуват билети и да се возят по релсовата система на столицата на Тайван. Освен това Philips работи върху внедряване на безконтактен интерфейс Near Field Communication, който е подобен на радиочестотната идентификация (RFID), в банките и търговските обекти на страната.
Един възможен сценарий е в бъдеще да плащаме сметките си само в края на месеца с мобилен телефон. Поради тази причина мобилните оператори се превръщат в реални конкуренти на индустрията с кредитни карти. Фирмите, които предлагат кредитни карти, определено не харесват тази тенденция.
Миналата година обаче MasterCard призна, че работи с телефонната компания Motorola по създаване на телефон, който да се използва като кредитна карта. Няколко телефонни оператори в Скандинавия вече обработват разплащания от мобилни телефони. Във Финландия можете да купите кока-кола от машина, като й изпратите съобщение от мобилния си телефон.
Мобилните оператори ще получат пазарен дял, но само за микро разплащания, смятат анализатори. Много други важни плащания все още ще бъдат извършвани чрез директен дебит. И в момента европейското законодателство е такова, че може да ограничи възможностите за навлизане на нови играчи на пазара.