Сателитна система ADS-B ще подобри въздушния трафик

Чрез ADS-B комуникацията самолетите например ще бъдат непрекъснато видими за наземния контрол

Чрез ADS-B комуникацията самолетите ще бъдат непрекъснато видими за наземния контрол

SES Techcom изстреля първата автоматична система за условно наблюдение (ADS-B), чрез която може да се следи въздушният трафик от космоса. ADS-B е монтирана на Proba V – сателит на Европейската космическа агенция (ESA). Proba V бе успешно изведен в орбита на 6 май на борда на Vega, най-малката в Европа ракета-носител.

SES Techcom и Германския център за аеронавтика DLR осигуриха инструмент, който засича от космоса ADS-B сигнали, излъчвани от въздухоплавателните средства, както и наземен център за обработка на данните и поддръжка на системата. В рамките на този проект SES Techcom разработи и внедри наземен център, който приема, обработва, анализира и съхранява целия поток ADS-B данни от сателита Proba V.

Инструментите от ADS-B, които са изведени в орбита, могат да засекат и проследят всеки въздухоплавателен обект, със световно покритие. Това е особено важно за въздушното пространство над океаните и полюсите, които не са покрити от наземни радари.

Самолетите, оборудвани с ADS-B, могат да излъчват автоматично през секунда своята географска позиция, надморска височина, скорост и други данни. Чрез ADS-B комуникацията самолетите например ще бъдат непрекъснато видими не само за наземния контрол, но и за други въздухоплавателни средства с подходящата апаратура.

Различните по размер въздухоплавателни средства се обозначават с различни по сила сигнали в системата ADB-S. Тя е планирана за световен обхват, но от 2015 г. всички въздухоплавателни средства, навлизащи в европейското въздушно пространство, ще трябва да бъдат оборудвани с такива устройства.

Проектът цели да подобри безопасността на въздушния трафик в глобален мащаб, коментира Герхард Бетшейдер, управляващ директор на SES Techcom. Демонстрационната мисия на сателита Proba V ще позволи за първи път засичането на ADS-B сигнали в орбита на 820 км от Земята и ще покаже дали е възможно използване на комуникации от такава дистанция с търговска цел в бъдеще.

Коментари по темата: „Сателитна система ADS-B ще подобри въздушния трафик”

добавете коментар...

  1. Marija 31.12.2013

    Yvajaemi Dragomar , goljam interes probydi Va6ija komentar ot 30.05.2013 vuv vruzka sus “Satelitna sistema ADS-B ” , 4rez kojato moje da se sledi vuzdy6nija trafik ot KOSMOSA . Za da Razmenim misli , molja da mi pi6ete na e-mail : “adriana1@mail.bg”
    6te se radvam da mi se obadite . Ako Vie ne se vurnete kum tazi statija , molja drygi , s interesi kum tova novovuvedenie da mi obadjat . S yvajenie

  2. Драгомир

    Може би цялата тази работа е свързана с наскоро открития проблем със сигурността на навигацията на самолетите при сегашната система. Тя отдавна не ползва радари, за които бе споменато в статията. Ползват се GPS приемници на всеки от самолетите и самите самолети изпращат данните за местоположението си на земни станции. Тази комуникация всъщност не е дори кодирана и може да се злоупотребява с фалшиви сигнали.

    Явно цялостно преструктуриране на системата е ужасно скъпо и затова е по-евтино само да се промени посоката на приемане на сигнала. А връзката между сателита и земята може да се осъществи по много сигурен криптиран начини. Ако самолета приема сигнали от космоса, то от там фалшиви сигнали не могат да се появят. Ако можеш да пратиш фалшив сателит за излъчване на грешни сигнали, от ще ти е много по-евтино и във възможностите да свалиш самолет с ракета.

    Такъв (нов) вид система е и по-сигурен от гледна точка на шпионаж. Изпращаните от самолетите сигнали, както писах са некодирани и така могат да се прихванат и така да се определи точната позиция на самолета. Имаше дори един уеб сайт, където беше показван авиотрафика. Ако сигналите се излъчват в посока към космоса, тогава няма как да им засечеш сигнала. Шпионажът също може да се ползва за информация, при евентуално желание да свалиш самолет с ракета.

    Всичко това е лично мнение и не твърдя, че е точно такава е ситуацията…

Коментар