Отдалеченият достъп до офиса оптимизира бизнеса
Независимо къде сте в даден момент, можете да имате достъп до вашите приложения, електронна поща и документи
22/12/2005
Свикнали сме с мисълта, че “работа” означава да прекарваш часовете между 9 сутринта и 6 следобед в офиса. Служителите от малкия бизнес обаче прекарват все по-голяма част от деня извън офиса в изпълнение на различни задачи, включително посещения при настоящи клиенти или осигуряване на нови. Отдалеченият достъп, т.е. способността да се свържете с персоналния си компютър в офиса от дома или от мястото на среща с клиента, може да помогне много за подобряване на продуктивността на служителите.
Свикнали сме с мисълта, че “работа” означава да прекарваш часовете между 9 сутринта и 6 следобед в офиса. Служителите от малкия бизнес обаче прекарват все по-голяма част от деня извън офиса в изпълнение на различни задачи, включително посещения при настоящи клиенти или осигуряване на нови. Отдалеченият достъп, т.е. способността да се свържете с персоналния си компютър в офиса от дома или от мястото на среща с клиента, може да помогне много за подобряване на продуктивността на служителите.
В миналото “отдалечен достъп” означаваше просто да копирате един файл върху дискета, така че да можете да работите върху него на друг компютър J. Сега сериозно, концепцията за отдалечен достъп до персонални компютри не е нова. Тя съществува в една или друга форма от доста време. PCAnywhere на Symantec, може би най-известното приложение за отдалечен достъп, се предлага на пазара вече повече от десет години.
От друга страна, отдалеченият достъп винаги е бил под угрозата да се компрометира и да си спечели репутацията на труден за настройка и използване. Действително, отдалеченият достъп посредством телефонен модем често разочарова с незадоволителни резултати. Освен това в зависимост от това колко далече сте от компютъра си, телефонните такси (често междуселищни или международни) могат да бъдат значителни.
Бързите широколентови линии за връзка елиминират разходите за телефон и правят отдалеченият достъп почти толкова задоволителен, колкото в действителност да седите пред компютъра си. Но дори с Интернет, използването на традиционния софтуер за отдалечен достъп има един недостатък и това е сигурността. Надеждната работа на софтуера за отдалечен достъп през “защитна стена” (firewall) често се оказва трудно изпитание. Нещо повече, ако вашият IP адрес се променя периодично (което е обичайна практика), поддържането на възможността постоянно да фиксирате вашата отдалечена система в Интернет изисква допълнително конфигуриране.
В последните години обаче технологията за отдалечен достъп се подобри много и успя да отстрани много от недостатъците му.
Услуга, която си струва
Нововъведението, което може би заслужава най-много внимание, е базираната в уеб услуга за отдалечен достъп. Вместо да купувате, инсталирате и конфигурирате комуникационен софтуер на множество системи, вие просто изтегляте едно малко приложение – “агент”, осигурено от доставчика, на компютъра, до който искате да имате достъп. Агентът ви позволява да контролирате компютъра през един уеб браузър от буквално всеки друг персонален компютър. Доставчикът на услугата поддържа сървър в Интернет, който служи като посредник и улеснява връзката между двете системи.
Уеб базираните услуги за отдалечен достъп обикновено изискват малка или изобщо никаква конфигурация на “защитната стена”. Тъй като софтуерният агент поддържа постоянна връзка със сървърите на доставчика (подобно на софтуерен клиент за обмен на електронни съобщения в реално време), входящите заявки за отдалечен достъп се третират по отношение на сигурността като доверен трафик, т.е. от познат източник. Ако имате инсталиран софтуер от типа “защитна стена”, трябва да включите приложението-агент в списъка на доверените приложения, за да бъдат допуснати заявките за отдалечен достъп от “защитната стена”.
Уеб базираният подход за отдалечен достъп също така избягва проблема с променящите се IP адреси. Тъй като вие не осъществявате директен достъп до вашия компютър, а чрез уеб сайта на доставчика, няма нужда да знаете какъв е IP адресът на вашата система. Нещо повече, агентът информира сървъра на доставчика дали вашият IP адрес се променя, така че системата ви винаги да бъде достъпна.
Негативната страна на отдалечения достъп чрез уеб услуга е, че за разлика от самостоятелния софтуер, вие не можете просто да купите приложението и с това да приключите. Обикновено ще трябва да плащате месечни или годишни такси за времето, през което ползвате услугата. Тези такси могат да станат значителни след време, но като се вземат предвид удобството и надеждността, която получавате срещу тези пари, често пъти те се изплащат добре.
Предимствата са безспорни
Независимо дали получавате отдалечения достъп от компютър или от уеб сайт, основните функции, които той предлага, са до голяма степен еднакви – те ви позволяват да взаимодействате с вашия компютър все едно, че седите пред него. Чрез отдалечен достъп можете да работите с приложения, да проверявате електронна поща, да прехвърляте файлове, и дори да изпращате документи, които се съхраняват на отдалечения компютър за печат към принтер на мястото, на което сте вие в момента. Всички комуникации с отдалечения компютър се осъществяват през кодирана връзка. За достъп до тази система вие обикновено трябва да се регистрирате с парола. ■
От години ползвам TeamViewer. И кой ли не го ползва