Активността на ИТ компаниите на IPO пазара нарасна с 60% през второто тримесечие, спрямо същия период на миналата година, сочи анализ на PricewaterhouseCoopers (PwC).
Сред най-големите компании, които пускат акции на борсата, са играчи в бизнеса със софтуер и интернет услуги. В периода от април до юни 16 фирми от хай-тек сектора са направили IPO на обща сума около 2,8 млрд. долара.
През първата календарна четвърт на годината броят на IPO-тата беше 10 на стойност 1,7 млрд. долара. В сравнение с второто тримесечие на 2012 г. привлечените от IPO средства са намалели с 84%, най-вече заради влиянието на Facebook.
IPO-то на най-голямата социална мрежа се състоя през май 2012 година. В първия ден акциите на компанията се продаваха за 38 долара, като в следващите няколко месеца цената им падна с 50%.
За първи път акциите на Facebook поскъпнаха над първоначалната си стойност в началото на август 2013 г., когато компанията публикува финансовите си резултати за второто тримесечие. На 11 септември една акция на Facebook се продаваше за над 45 долара, а капитализацията на компанията достигна 109,7 млрд. долара.
Ако се изключи влиянието на Facebook, то привлечените средства от IPO през второто тримесечие на 2013 година бележат ръст от 59%.
Според доклада на PwC, около 70% от IPO приходите се падат на компании в областта на софтуера и интернет. Софтуерният сегмент е привлякъл 708,2 милиона долара от шест IPO-та, докато на сегмента Internet Software & Services се падат 605,7 млн. долара от пет IPO-та.
САЩ са страната с най-много IPO. През миналото тримесечие на борсата са излезли 12 американски компании от общо 16, което е 50% повече на годишна база. Борсите в САЩ са събрали 2,6 млрд. долара от първично публично предлагане на акции, а само на Nasdaq са регистрирани четири IPO на стойност 891 млн. долара, сочи анализът на PwC.