Смартфон или лаптоп, чиято батерия издържа два пъти по-дълго, електрически автомобил с по-устойчива производителност и по-дълъг живот… тези удобства може би не са толкова далеч, колкото си мислим.
Съвсем нова нанотехнология ще удвои живота на батериите за мобилни устройства и електрически превозни средства. В рамките на проекта GREENLion ще бъдат създадени батерии, които могат да се презареждат 1000 пъти.
Как се постига това? Учените заменят графита, който обикновено се използва в литиево-йонните батерии и има нисък капацитет на зареждане, с много по-ефективния германий, чийто капацитет на зареждане е много висок. Технологията е лесно приложима в широк мащаб, евтина, енергоспестяваща, което я прави ефективна от екологична и пазарна гледна точка, съобщи GreenTech.bg.
Очаква се GREENLion да доведе до създаване на по-екологични и по-евтини литиево-йонни батерии за електрически превозни средств. Ще се използват водоразтворими, без съдържание на флуор и термично стабилни свързващи вещества, които ще елиминират употребата на ЛОС и ще намалят стойността на сглобяването на клетките при акумулаторите.
Проектът GREENLion, финансиран с европейски средства, има шест основни цели:
- разработка на нови активни и неактивни батерийни материали, годни за водна обработка („зелена” химия);
- създаване на иновативни процеси (покритие от водни суспензии), които да доведат до по-евтино производство на електроди и по-малко замърсяване на околната среда;
- разработка на нови процедури по монтаж (включително лазерно рязане и високо-температурно предварително третиране), които значително да намалят времето и разходите за производство на клетки;
- създаване на по-леки батерийни модули чрез въздушно охлаждане и по-лесно разглобяване чрез еко-техники на свързване;
- разработка на автоматизиран модул и поточна линия за сглобяване на батерии за увеличено производство и намаляване на разходите;
- намаляване на отпадъците, което (използвайки разтворимостта във вода на свързващото вещество) ще позволи повсеместно възстановяване на активните и неактивните материали на батериите.
Проектът се разработва по седма рамкова програма на ЕС с координатор Испания и партньори от Ирландия, Италия, Германия, Австрия, Швейцария и Франция. Стартирал в края на 2012 година, GREENLion би трябвало да даде резултат през 2014-2015 г.