80% от компаниите в България не поддържат отношения с научно-изследователските структури, стана ясно на днешната кръгла маса „Наука и бизнес” в София с участието на представители на бизнеса и образованието.
По-големият проблем обаче е липсата на такава потребност – контактът на бизнеса с научните среди е провокиран не от желание за бъдеща експанзия или развитие, а от възникнал проблем. В повечето случаи основата за контактите е личното познанство и неформалните канали.
Компаниите отделят на година за научно-изследователска и развойна дейност 2 пъти по-малко пари, отколкото за реклама, сочи проучване, реализирано от Министерството на образованието и науката, в рамките на европейски проект.
Други тревожни резултати от проучването сочат, че повечето фирми в България не се занимават с иновативни дейности или правят това в незначителна степен, а пазарното мислене не е присъщо на академичните кадри, което е една от причините за слабата приложимост на научните им продукти.
Още един проблем, констатиран от проучването, е липсата на централен орган, който да управлява ефективно иновациите и научните изследвания. Дефицитът от управленска политика по отношение на иновациите и нисък административен капацитет за управление на националната иновационна система налагат ново структуриране на държавната администрация.
„Само с общи усилия можем да посрещнем и решим адекватно и по най-ефективния начин съществуващите в момента проблеми при съвместната работа на науката и бизнеса в страната”, заяви заместник-министърът на образованието и науката Иван Кръстев. Предвижда се програма „Наука и бизнес” да бъде продължена и през през следващия програмен период, съобщи той.
Науката фантазира, когато става въпрос за бизнес. Администрацията също. Всички мокри сънища са следствие лошите навици с нагушването. А бизнесът няма пари за раздаване
Интересно ми е да разбера въобще кои са тия фирми в България, които харчат за изследвания и разработки.
По личните ми наблюдения, ИТ сектора е много под нулата. В смисъл, че не само не се инвестира, но и висококвалифицирания персонал бива натирен в 9-та глуха за сметка на меринджейчета и натегачи.