Самолет с 10 двигателя излита и каца вертикално

При толкова много двигателни отделения е по-добре да се завъртя цялото крило за вертикални изиталия и кацания, смятат в НАСА. Снимка: ИЦ Лангли, НАСА

При толкова много двигателни отделения е по-добре да се завърта цялото крило за вертикални излиталия и кацания, смятат в НАСА. Снимка: ИЦ Лангли, НАСА

В търсене на решение, което да съчетава предимствата на хеликоптерите и самолетите с неподвижно крило, в последните години инженерите работят по проектирането на завъртащи се ротори, но НАСА изненада всички, като извади на бял свят конструкция със завъртащо се крило.

Летателният апарат може да излита и каца като вертикално като хеликоптер, но и да лети като самолет. Наречен „Смазана мълния“, накратко GL-10, безпилотният прототип направи успешно вертикално излитане и преминаване към хоризонтален полет във Форт Ей Пи Хиол, недалеч от Изследователския център Лангли на НАСА в Хемптън, Вирджиния.

Едно от най-големите предизвикателства за авиационните инженери е комбинирането на вертикално излитане и кацане (ВИК) и възможността за „висене“, типични за хеликоптерите, със скоростта и пробега на самолетите с неподвижно крило. Някои модели, разработени в последните години, постигат това чрез завъртане на двигателните отделения. Крилата остават фиксирани. За GL-10 обаче НАСА смята, че накланящите се крила са са по-добрият вариант – при работа с толкова много двигателни отделения наведнъж.

В момента моделът е във фаза на проектиране и тестване. Неговата съставна конструкция има по четири мотора на всяко от двете крила и два на опашката. Тези двигатели се задвижват от два 8 к.с. (6 кВт) дизелови двигателя, които захранват литиево-йонните батерии на въздухоплавателния съд. Безпилотния летателен апарат има размах на крилете от 6,1 м, нетно тегло от 24,9 кг и тегло при излитане от 28,1 кг.

GL-10 е изработен с помощта на процес за бързо прототипиране. От НАСА казват, че са направили серия от 12 прототипа. Те започнали с модел от модифицирана пяна, преди да разработят мостри от клас „хоби“ (с тегло 2,3-11,3 кг). Прототипите са претърпели редица „тежки кацания“, докато инженерите работили по подобряването на системата за управление на полета.

Очаква се GL-10 в крайна сметка да намери приложение при доставките на малки пратки и при полети, изискващи продължителност и издръжливост като например наблюдение за целите на селското стопанство, картиране, проучвания, спасителни операции. Мащабирана версия на модела някой ден може да се окаже способна да вози до четирима пътници.

Коментар