В днешния свързан чрез технологиите свят България има уникален шанс. Можем да учим много по-бързо и да постигаме резултати за много по-кратко време, в сравнение с компаниите преди 20-30 години, сподели в интервю за TechNews.bg Марина Христова, вицепрезидент на „Управление и маркетинг на продукти” в Progress.
Г-жо Христова, познавате отлично ИТ средата в Силициевата долина? Как се прави бизнес там и може ли да бъде конкурентна България в ИТ сферата, предвид разликата в мащабите и традициите?
Като един от най-глобализираните сектори в икономиката, ИТ бизнесът по света има много прилики, но има естествено и различия, дължащи се на географията и типа култура. Силициевата долина е символ на американската мечта, на това, че с много усилия, постоянство и амбиция можеш да постигнеш всичко. България, от друга страна, тепърва се налага като център на развойна дейност в Европа и набира популярност в международен план.
Разликите идват най-вече от достъпа до клиентски пазари и мащаба на капиталови инвестиции, както и от традициите в ИТ сектора. Имаме различна стартова позиция със Силициевата долина и компаниите там, но същевременно имаме уникален шанс в днешния „свързан” именно чрез технологиите свят да учим много по-бързо и постигаме резултати за много по-кратко време в сравнение с компаниите преди 20-30 години.
Една от най-съществените прилики е, че и в България, и в Силициевата долина най-ценният ресурс е човешкият – и на двете места ИТ секторът е водещ в методите на набиране и мотивация на човешки капитал.
Разкажете ни как се раждат иновациите в Силициевата долина и кои са ключовите фактори, които допринасят за тях – умни хора, натрупан и споделен опит, наличие на много ресурси или всичко става на база много експерименти?
Комбинация от всичко изброено, но като цяло няма установена рецепта, която да вземем и въведем в други географии, без да променим някои елементи. Смелостта да рискуваш е от голямо значене. В Силициевата долина това се поощрява и е символ на успех, дори и самата компания, продукт или идея да не са успешни.
Изобретателността се насърчава в името на създаване на добър продукт или услуга, които „удивяват” клиентите със своята функционалност и удобство. Винаги клиентът и потребностите му са в центъра на всеки един продуктов иновационен процес. Това е школа на мислене, работа и инвестиране, която насочва ИТ индустрията и служи като нейн компас.
Разбира се, има разлика между това как са устроени тези процеси в големите корпорации и стартъпите, но като цяло рамката е една. Достъпът до качествен човешки ресурс от гледна точка на образование, практика, умения също не бива да се подценява. Голямата конкуренция за специалисти между компаниите има положителен ефект върху обучението, наемането и задържането на човешки капитал.
Кои, според Вас, са най-значимите тенденции в разработката на софтуер в момента?
Моите наблюдения показват два типа тенденции – единият е разработването на софтуер, който разрешава клиентския проблем в неговата цялостност, а не на отделни софтуерни компоненти, които след това клиентът сам да сглоби. Например, не е достатъчно да имаш добър потребителски интерфейс, той трябва да бъде свързан със софтуер за анализи и тестване и „back-end” системи, които да показват как дадено приложение обслужва съответна бизнес линия или краен клиент.
Пример за това е и портфолиото с продукти на Progress. Ние имаме индивидуални продукти за разработчици, които са утвърдени на пазара – UI компонентите (Telerik DevCraft, Telerik Kendo UI, UI for ASP.NET), CMS продуктът Telerik Sitefinity, решението за тестване Telerik Test Studio и платформата за мобилни приложения Telerik Platform. Същевременно работим и над цялостни решения за C-level, с които покриваме широк спектър от технологичните потребности на една корпорация.
Другият тип тенденции е в сферата на т.нар. „frontier технологии” – VR (Virtual Reality) и AR (Augmented Reality). Тук мащабът е все още малък, но за сметка на това има доста голям интерес за създаване на устойчиви бизнес модели на базата на тези иновативни технологии. Виждаме продукти като Oculus и Hololens, които добиват все по-голяма популярност, както и тепърва стартиращи компании, които са изцяло специализирани в тази насока.
Въпросът с ИТ кадрите е изключително актуален в момента, предвид недостига им в световен мащаб и динамиката на технологиите, която променя рязко изискванията. Какви специалисти се търсят сега от ИТ сектора в Силициевата долина?
Като цяло, разработчиците са винаги ценен ресурс и достъпът до тях е голям плюс. В бизнес частта все по-голямо е търсенето на маркетинг специалисти, които се специализират над цялостния бизнес план на една компания и специфичните маркетинг дейности за увеличаване на продажбите. Преди имаше по-голямо разделение между маркетинг и продажби, сега всеки един човек, който е част от екипа, отговаря за реализиране на продуктите на пазара.
ИТ индустрията се развива с бърз темп и има нужда от много човешки ресурс. Kак можем да мотивираме повече момичета да учат програмиране?
Да, това е част от амбицията на вече голям брой технологични компании, както и учебни заведения. С нашата образователна инициатива „Детска академия на Телерик” се стремим да събуждаме интереса на децата към програмирането още от ранна възраст. Радвам се да споделя, че в момента в инициативата се обучават близо 180 момичета на възраст 10-12 г.
Мотивацията ще дойде с популяризирането на повече ролеви модели, момичета програмисти, които вече са тръгнали по този път и са успешни. Доказано е, че ефективните екипи се състоят от хора с разнообразни умения, гледни точки. В този смисъл културата на ИТ сектора постепенно ще се променя до настъпването на баланс.
Вие как се насочихте към ИТ сферата и кой Ви е повлиял най-много в професионален план?
Аз не съм разработчик и за моето решение изигра роля желанието ми да получа професионален бизнес опит в Силициевата долина и по-специално в сферата на маркетинга и продажбите в технологичния сектор. Преди това опитът ми като консултант ми показа колко много възможности има за подобряване на бизнес процесите чрез технологии и исках да бъда част от компания, чийто продукт фундаментално променя начина на правене на бизнес. За мен това беше крачката към Salesforce.com в Сан Франциско, по-късно към Telerik, a Progress company, в Пало Алто и днес Progress.
Какво, според Вас, не знаят хората за Силициевата долина?
Има доста любопитни факти за Силициевата долина, както от бизнес гледна точка, така и от гледна точка на живота там. За мен едно от най-впечатляващите неща беше лесният достъп до хора на всякакво ниво, дори главни изпълнителни директори на големи компании. Има една отвореност, дори приветливост към отделния човек, която е различна от типичната и невинаги по нашите нрави американска любезност.