TechNews.bg
КонсултантНовини

8 сигнала за необходимостта от организационна промяна

Промяна в предпочитанията на клиентите е една от причините компанията да инвестира в организиране на дейността си, така че да отговори на новите очаквания
Промяна в предпочитанията на клиентите е една от причините компаниите да инвестират в организиране на дейността си, така че да отговорят на новите очаквания

Наличието на оптимална организационна структура е решаващо за реализацията на бизнес стратегията на фирмата, постигането на висока оперативна ефективност и изграждането на продуктивна работна среда. Как обаче да разберем кога компанията ни се нуждае от преструктуриране и цялостна организационна промяна?

Налице са както външни, така и вътрешни сигнали за необходимостта от организационна промяна. Външните сигнали произтичат от заобикалящата ни пазарна среда и могат да включват:

• Промени в конкурентната среда на вътрешния и външния пазар – възможно е да се наложи свиване или разширение на мащаба на бизнеса с цел оптимизиране на разходите или отговаряне на разширените пазарни нужди;

• Промяна в предпочитанията на клиентите – в случай, че клиентите са променили изискванията си към продуктите/услугите, компанията неминуемо следва да инвестира средства в организиране на дейността си, така че да отговори на новите очаквания;

• Пазарен натиск за намаляване на цените или подобряване на качеството на предлаганите продукти/услуги – може да е свързан с необходимост от оптимизиране на разходите чрез вътрешно преструктуриране или въвеждане на нови длъжности/организационни звена, които да подсигурят качеството.


Вътрешните сигнали, от друга страна, произтичат от промени в самата компания, като например:

• Компанията е пораснала по отношение на брой служители, офиси, продуктово портфолио, пазарен дял и др. – ефективното управление и контрол на дейността при такъв мащаб на дейността са затруднени;

• Компанията се характеризира с ниска оперативна ефективност – налице са високи разходи поради дублиране на роли и отговорности, неефективен обмен на информация между звената и др.;

• Търговската дейност не дава очакваните резултати – възможно е да се налага преструктуриране на участниците в процеса по продажби и техните роли/отговорности с цел увеличение на приходите;

• Налице е промяна в бизнес стратегията или ръководния състав на фирмата – смяната на приоритетите изисква нова организация на ролите, отговорностите и правомощията;


• Налице е сливане, придобиване или продажба на части от бизнеса – необходимо е да се адаптират процесите и управлението на новите дейности спрямо новата структура на дружеството;

• Мотивацията на служителите в компанията е ниска – ролите и отговорностите са неясни, съществуват конфликти на интереси и др.

Наличието на сигнали за необходимостта от организационна промяна изисква своевременно предприемане на мерки за оптимизация на организационната структура с цел подсигуряване на дългосрочната конкурентноспособност на бизнеса.


Статията е подготвена от Некст Консулт – водещата компания за управленско консултиране в България

още от категорията

Oптимизацията означава по-голяма ефективност на центровете за данни

TechNews.bg

Western Digital разделя бизнеса си на две части

TechNews.bg

Toshiba се разделя на две компании вместо на три

TechNews.bg

ИТ бизнесът подкрепя национално първенство за килови яхти

TechNews.bg

Wise Game Booster – оптимизира РС-то за игри

TechNews.bg

Reason Core Security – пази от малуер, оптимизира

TechNews.bg