Дуалното образование навлиза у нас

С всяка учебна година ще се увеличават часовете за работа на учениците в реална работна среда

С всяка учебна година ще се увеличават часовете за работа на учениците в реална работна среда

Близо 400 ученици от 16 професионални гимназии в 11 града в цялата страна ще пристъпят към дуално обучение тази година по проекта ДОМИНО. Те ще се обучават в общо пет професии по системата „учене чрез работа” по швейцарски модел в рамките на Българо-швейцарската програма за сътрудничество. 

На 16 септември е официалното откриване на учебната в година в Професионална гимназия по механоелектротехника „Никола Вапцаров” в София.  Ученици и техните родители, учители и представители на бизнеса се събират на това събитие, което ще отбележи включването на новата професия електротехник по проекта ДОМИНО в единственото училище по механоелектротехника в София и Софийска област.

Учениците ще имат възможност едновременно да учат и работят във водещи фирми като Нестле, ЧЕЗ, Фесто, Алфалифт, ЛЕМ, Райхле и Де Масари. Повече от 20 са компаниите-партньори по проекта, в които учениците ще трупат трудов опит.

Миналата година българо-швейцарският проект ДОМИНО започна в две гимназии –  в София и Казанлък по професиите машинен техник за машини и системи с цифрово-програмно управление и техник-технолог в производството на мляко и млечни продукти. От новата учебна година проектът въвежда три нови професии – електротехник със специалност „Електрообзавеждане на производството”, газов техник и готвач в нови 14 нови училища в  десет града: Бургас, Добрич, Русе, Плевен, Перник, Пловдив, Стара Загора, Сливен, Ямбол и отново в София.

С общ бюджет от 3,5 милиона швейцарски франка, проектът ДОМИНО („Дуално образование за модерните изисквания и нужди на обществото”) подкрепя реформите в системата на професионалното образование чрез въвеждане на съвременни дуални методи на базата на българските традиции и черпейки опит от Швейцария, която има световно призната система на дуално обучение и една от най-ниските нива на младежка безработица в света.

С всяка учебна година ще се увеличават часовете за работа на учениците в реална работна среда, като накрая те ще бъдат два дни от седмицата в училище, а в останалите три ще работят със заплащане по договор в предприятията, включени в системата на дуалното образование. До приключването на проекта през 2019 г. в ДОМИНО се предвижда да бъдат обхванати общо 1200 ученици в 15 професионални училища, както и поне десет професии.

Форум за дуалното образование координира усилията на различните страни, заинтересовани от навлизането му в България. В него участват над 100 представители на държавни институции, частни фирми, браншови и бизнес организации, местни институции и неправителствения сектор. В рамките на проекта се разработват нови учебни планове и  програми, обучават се учители и наставници, както и експерти по дуално образование.

Коментари по темата: „Дуалното образование навлиза у нас”

добавете коментар...

  1. Марин Маринов

    Добра идея.Опорочена на практика.
    Още един начин за „усвояване“ на средства.
    Голямата част от „бизнеса“ не инвестира в хората които има,а търси „донори“ за инвестиране в младежта.
    Добра идея.Опорочена на практика!

  2. Димитър Иванов

    Винаги съм смятал, че това е правилния подход, но тук малко в повече ми идва. Поетапно ще се увеличава работата спрямо училището – ОК, но накрая 3 дни да работа и 2 на училище??

    Според мен това е по-приложимо за университетите, не за училищата.

Коментар