Възможно ли е да има добро и устойчиво управление в съвременна компания, ако в нея страстно се търсят бързите печалби? Преследването на краткосрочни цели е в разрез с принципите на добро управление, каквито са заложени в LEAN методологията.
А ситуацията е точно такава за все повече бизнеси, форсирани от нетърпеливите интереси на акционерите в условията на глобална политическа нестабилност, както и от очакванията на инвеститори – особено ако става дума за публични дружества. Когато светкавичната печалба е издигната на пиедестал, никоя методология за ефективен мениджмънт не може да даде добри резултати.
Тази теза на Боян Джамбазов, оперативен мениджър в „Мувио Лоджистикс”, взриви залата по време на третата LEAN конференция, организирана от Некст Консулт в хотел Балкан в София. В отговор на въпроса доколко методологията насърчава предприемаческия дух и иновациите в една компания, от Некст Консулт подчертаха, че философията на LEAN се базира на мотивацията и насърчаването на всички служители. Това би трябвало да насърчи иновативния и предприемчив дух.
„Предприемач и иноватор се явява всеки човек в една компания”, посочи управляващият партньор в Некст Консулт Орлин Дочев. „LEAN създава само рамката – как това състояние на служителите да се идентифицира и впоследствие да се „полива”, за да може да „зрее” и да стане част от фирмената култура”.
Но не е ли форсирана промяната, която LEAN създава в дадена организация, спрямо естествения път на развитие и израстване на организационната култура? Това е друг въпрос, който разбуни духовете в конферентната зала.
„LEAN е пътят към промяна, която всяка компания трябва да осъществи в организационната си култура – в управлението, подхождането към служителите, отношението към клиентите. Тя не се случва отведнъж, нито за кратко време. Затова вътре в самата методология има множество аспекти за управлението на промяната и еволюцията на организационната култура”, посочи Тошко Петков, партньор „Бизнес консултиране” в Некст Консулт, и допълни, че това помага за създаване на средата, в която служителите да са креативни и иновативни.
И все пак нито една методология не е гаранция за успех, ако се преследват приоритетно краткосрочни цели, подчерта Джамбазов. „Ето, Тойота – компанията, където е родена методологията LEAN – вече има големи проблеми с технологиите, които създава. Педали блокират и това води до смъртни случаи. Батерии се самозапалват. Дори дизайнът на колите вече е такъв, че различните модели на различните марки не се отличават една от друга. Каква е стойността, която създаваме днес?”.
Във всяка индустрия има текущи проблеми и всяка голяма компания изпитва затруднения, подчертаха мениджърите от Некст Консулт. Проблеми има дори Тесла Моторс, която всички сочат като емблема на съвременния бизнес успех. Независимо от подобни текущи несгоди LEAN остава най-добрата методология за управление на бизнеса дългосрочно и устойчиво, категоричен е Тошко Петков. „Това е най-добрата система за българския бизнес – и за бизнеса по света като цяло”, заключи той.
Има си хора, които се препитават от изразяване на очевадните неща на академичен език. С техните методи всяка, колкото и да е плоска баналност или дори откровената глупост, звучат достатъчно префърцунено, за да може с помощта на няколко убедителни PowerPoint драсканици да бъдат продавана в стил “Телешопинг”. За наивниците тези люде предлагат неспирен поток от безсмислени издания от типа “7 стъпки за персоналната мотивация” или “Как станах милионер”, а за корпоративните им еквиваленти – LEAN например…
От едно ниво нагоре бизнесът се нуждае от професионална организация. Едно е шефа да следи какво правят пет човека, друго е фирма с 50, 100 или 10000.
Велик и устойчив бизнес е нищо ученето. Но като си ученолюбив, а от друга страна нямаш акъл за нищо смислено – тогава точно такъв вид лекции са за теб.
Не може да се удържи нагона за бързи печалби, особено в това несигурно време
Втората снимка е много интересна: едни гледат с почуда, други – с невяра, трети – с насмешка, а четвърти – с безразличие.