COVID-19 превърна това, което някога беше само пожелание, в задължителна част от бизнес-стратегиите, а 2021 година само ще ни тласне още по-напред в тази посока. Предстоят големи промени в организациите от всички сфери.
Времената след пандемията, определяни като нова ера, продължават бързо да трансформират бизнес-пейзажа. „Това, което мнозина смятаха за незадължително, стана задължително за една нощ”, казват анализаторите от Forrester за дигиталния бизнес. За някои бизнеси прогрес, който следва да се случи поетапно в рамките на 5 години, на практика се форсира и реализира за 5 месеца.
2021 е годината, прогнозира Forrester, когато по-голямата част от бизнеса ще инвестира в пълноценно дигитално присъствие. Анализаторите предвиждат пет ключови аспекта в процеса.
1. 20% от световния бизнес ще създаде дигитални подразделения
Дигиталната ангажираност ще се превърне в двигател номер едно в стремежа за удовлетворяване на клиентите през 2021 г., прогнозира Forrester. Много световни организации ще си създадат отделни подразделения за анализ на данни, изкуствен интелект (AI) и софтуерно управление.
„До края на 2021 г. очакваме 30% от компаниите с над 1 млрд. долара да имат значително портфолио от цифрови продукти и 20% да изградят дигитални подразделения, посветени на пускането на разтърсващи нови продукти”, казват от Forrester.
2. Стратегиите отиват в облака
„Всяко ново дигитално подразделение ще възприеме иновациите чрез екосистемите. Очакваме 50% от предприятията да центрират своята трансформация около облачните системи. Те ще преместват критични за бизнеса си оперативни приложения и всички приложения за потребителския опит там – в облака”, прогнозира Forrester.
Ключова част от тази стратегия ще бъде подравняването на вътрешните и външните ресурси, което – според Forrester – организациите трябва да правят, като имат предвид конкретна стратегия.
3. Бутоните „Купи” ще са навсякъде
2021 ще бъде година, в която фирмите ще изпробват разнообразни канали за продажби, за да видят кои ще сработят. „Това няма да бъде просто избор между готов е-магазин и собствен модул за електронна търговия, няма да е нещо като избор между Facebook Shops или Amazon Business. Ще става дума за експериментиране с всички възможни канали за изграждане на нови видове преки взаимоотношения с клиентите”, прогнозира Forrester.
Желанието да се откроиш сред конкурентите допълнително ще стимулира възприемането на средствата за дълбока персонализация, продажби чрез подобрена реалност (AR) и продажби чрез виртуална реалност (VR), както и други стратегии, в които е важно съдържанието.
4. DOP ще заменят ERP
Платформите за цифрови операции (DOP), които комбинират бек-офис бизнес-инструменти в един продукт, бяха гореща тема през 2020 г. и ще продължат да се развиват като заместител на наследения софтуер за планиране на корпоративни ресурси (ERP). По-мащабното навлизане на DOP ще подтикне доставчиците да диференцират своите продукти, което е добре за техните клиенти.
„Новите DOP предложения ще са базирани на изкуствен разум и ориентирани към екосистемата, съобразени с индустрията и дори микровертикалните сценарии и изисквания за ползване”, казват Forrester.
5. Ценообразуване въз основа на резултатите
Бизнесът, който се стреми да възприеме дигиталните бизнес-стратегии, ще търси много външни доставчици, а Forrester казва, че 50% от новите договори за услуги по трансформация ще включват структура на заплащане, базирана на постигане на конкретни резултати.
„Купувачите на трансформационни услуги ще очакват доставчиците да съчетаят бизнес-обединения, експертиза „от край до край” и софтуер и активи за данни, за да ускорят времето за постигане на стойност”, казват анализаторите. Консултантите, доставчиците на технически услуги и други агенции ще трябва да са наясно с този потенциал и съответно да планират бюджетите си на тази основа.