Експерти от ИТ бранша призоваха за единна стратегия в сектора и адаптиране на образованието към нуждите на индустрията. Дигитални умения, както и набор от личностни качества, са сред основните предпоставки за успех в професиите на бъдещето, стана ясно на конференцията „Образование за професиите на бъдещето“, в която участваха представители на държавни образователни и научни институции, преподаватели, предприемачи и мениджъри на компании от различни сектори.
„През следващите двадесет години 47% от професиите подлежат на автоматизация, а в близките 10 години ще се използват четири пъти повече индустриални роботи. Образованието неминуемо ще се автоматизира и дигитализира. Технологичната революция ще се отразява все по-осезаемо върху пазара на труда и ще предопределя до голяма степен професиите на бъдещето”, заяви Асенка Христова, научен експерт и съдружник в изследвателската агенция „Индъстри уоч“.
Данните сочат, че 65% от децата, които днес влизат в първи клас, в бъдеще ще се развиват в професии, които днес не можем да предвидим, допълни Христова при откриване на дискусионен панел за сътрудничеството между бизнеса и държавните образователните институции.
Необходима е стратегическа и единна колаборация между компаниите в ИТ сектора, които предприемат образователни инициативи, според Никола Вълчанов, ръководител на научния екип и съосновател на ИТ компанията Прорамиста АД, и Петър Шарков, ръководител на младежките инициативи на Телерик Академия. Целта е да се подготвят добре обучени кадри за индустрията, а не само за конкретните нужди на отделни компании.
„Има опасност в близките 10 години ИТ образованието да се приватизира в голяма степен, особено в столицата, и това ще застраши екосистемата в държавното образование”, предупреди Вълчанов. „Доказано към момента е, че създаването и участието в образователни бордове, както и влизане на научен капацитет от компаниите в училищата и университетите, е работещ модел за успешно публично-частно партньорство”, каза той.
Всяка професия в бъдеще ще има нужда от дигитални компетенции и това е неизбежен процес, заяви Петър Шарков от Телерик Академия. Затова, според него, трябва да се подготви младото поколение навреме.
Освен дигиталните и професионални компетенции, сред високо ценените качества от работодателите ще са адаптивност, инициативност, умения за работа в екип, ръководни и организационни умения и разбира се – умения за решаване на проблеми, изтъкнаха експертите.