Nokia, някога безспорен лидер в клетъчните телефони, се опитва да се завърне на пазара на потребителска електроника. Стратегията й? Микс от полу-умни везни за телесно тегло, 360-градусови видеокамери, часовници с клетъчна свързаност… Кошница от всевъзможни дребни потребителски джаджи, за които е спорно доколко подобава да носят логото на някогашен технологичен гигант с визионерски ореол.
В началото на годината Nokia предизвика силен медиен шум с появата на новия Nokia 3310 – простичък базов телефон с физическа клавиатура и малък дисплей, чието завръщане подлуди технологичните медии. Устройството с твърде пластмасов дъх може да се разглежда като доблестен жест на респект към отдавна изгубено славно минало.
Позната от пеещите детски играчки крехка гланцирана пластмаса трудно прикрива нескопосания сякаш опит на HMD да имитира пионерство, което е по-добре да си остане в историята като светъл образец, отколкото да се зацапва с гротескни напъни за „завръщане“.
Последваха куп други електронни устройства с марката Nokia, с които известното име може да се окаже много по-близо до ежедневието ни, отколкото сме склонни да предполагаме. Новото лице на старата марка включва умни везни за телесно тегло, уреди за мерена на кръвно, професионални 360-градусови видеокамери, смарт часовници, челни термометри.
Джаджи без концепция
Умните часовници Nokia са добър измервател на време с мъничко „смарт“ в тях. Те се гордеят с наличието на клетъчна свързаност, благодарение на което могат да играят ролята на базови телефони. Този дебют става факт във време, в което светът вече се увери, че онова нещо, което човек държи на китката си, трудно може да играе ролята на телефон.
Затова производителите на смарт часовници преосмислиха концепцията на устройствата си и се насочиха към нещо по-ползваемо: джаджите на китката мерят пулс, кръвно и други здравни показатели, наред с брой направени крачки, изминато разстояние – накратко, смарт часовникът загина и се прероди във фитнес гривна.
В съвсем друга тоналност звучи решението на компанията да прави умни везни за телесно тегло. Везната, която вече носи популярното име, може да измерва индекса на телесните мазнини, като изпраща малък електрически импулс през тялото по време на меренето. Заедно с това идват и куп други джаджи за здравето – термометри, уреди за кръвно и др.
Към професионалните филмови продуценти и оператори пък е насочена 360-градусовата камера на Nokia – трета, напълно различна посока. В кого всъщност се цели Nokia?!
Решения под пазарен натиск
Nokia 3310 и останалите електронни джаджи бележат завръщането на Nokia в света на потребителската електроника, посочи по време на Световния мобилен конгрес в Барселона по-рано тази година шефът на Nokia Раджев Сури. По думите му, по-голямата част от приходите на Nokia днес идват от бизнес технологии (операторско мрежово оборудване), но компанията иска да „бъде близо до потребителите“. Пак по думите на Сури, лицензиантите като HMD трябва да бъдат „неразличими“ от вътрешен отдел на Nokia. Неразличими ли?!
Изглежда някой в Nokia вярва, че марката все още може да носи кеш, поради което иска да се гмурне на пазара на потребителска електроника. Дали обаче плановете на фирмата да сложи логото си, изписано с пет главни букви, върху устройствата на HMD, Withings и други неизвестни производители, може да донесе успех?
Може би Nokia се опитва да диверсифицира продукцията си заради натиска, който усеща върху основната си дейност – операторското оборудване. Факт е, че този бизнес се развива, но е и факт, че Nokia си има сериозна конкуренция в лицето на скандинавската Ericsson AB и новите гиганти от изтока – съперници като китайската Huawei Technologies Co.
Съмнителни перспективи
Разни проучвания показват, че над 95% от потребителите по света познават марката Nokia. Изглежда в маркетинговия отдел това се тълкува като картбланш и покана фирмата да скочи в морето на пазара на потребителска електроника.
Скептицизмът обаче е повече от 95%. Да се разчита на името на Nokia да продава устройства за здраве и смарт часовници е наивно и нереалистично, смятат пазарните анализатори (например от Gartner). От една страна, защото марката е позната с базови, семпли и здрави телефони. От друга, защото отдавна вече е загубила своя блясък и привлекателността си.
Това надали ще се промени рязко с появата на микс от разнородни продукти за разнородна аудитория. На какво би била синоним една марка, която продава хем пластмасови „евтинджоси“ като 3310 (и „смартфоните“ на HMD са също толкова базови и с „евтино“ усещане), хем професионални 360-градусови видеокамери за по 40 000 долара, хем апарати за кръвно?
Накратко, Nokia се завърна, наистина, но с нищо, което да накара сърцето ни да забие по-бързо.
Както винаги, каквото хардуерно е хванала Майкрософт, го е съсипала.
Смешни са.
Горките компании, които съсипаха.
От тези боклИци, очаквам да има интерес само към Nokia 3310 и то от хора, които имат някаква носталгия, иначе тая пръчка няма никакво приложение.
€ се правят :
пластмаса на цената на злато.
€ се губят :
злато на цената на злато.