TechNews.bg
E-обществоВодещи новиниНовини

Шофьорите: виновни за рисковете са „другите на пътя”

90% от шофьорите на камиони и автобуси считат, че колегите им с леки автомобили проявяват целенасочена агресия спрямо тях (снимка: CCO Public Domain)

Българските водачи на леки и лекотоварни автомобили са склонни да обясняват рисковете по пътищата с поведението на „другите на пътя”, сочат резултатите от национално проучване, представени днес на пресконференция в София.


Индексът за безопасно шофиране SDIdnex – Safe Drive Index е изчислен въз основа на отговорите на над 35 хиляди шофьори на леки автомобили и над 1000 шофьори на камиони и автобуси. За първи път данните и за двата индикатора са набирани онлайн.

Между двете групи водачи се наблюдава сериозно напрежение на пътя – 90% от шофьорите на камиони и автобуси считат, че колегите им с леки автомобили проявяват целенасочена агресия спрямо тях, а 65% са били участници в рискова ситуация с проявена агресия. Почти 2/3 считат, че колегите им също са склонни на агресия спрямо шофьорите на леки автомобили.

Стойността на индекса за безопасно шофиране e 88,0 по скала от 0 до 100, където 100 означава възможно най-нискорисково поведение на пътя. Индексът е с 1,6 пункта по-нисък от миналогодишния (89,6). Шофьорите на камиони и автобуси се оказват по-рискови – стойността на техния първи национален SDIndex е 83,3.

Основните рискови ситуации за водачите на леки автомобили остават сходни с тези от 2018 г. – поне веднъж през последните 12 месеца се е случвало неволно превишаване на скоростта на 9 от всеки 10 души (91%), разсейване зад волана, по-известно от проучването като „каране с половин око” (73%) и късно забелязване на спиращо отпред превозно средство с риск от удар (71%).


[related-posts]

При шофьорите на камиони и автобуси основните рискови действия включват разговор с пътници и колеги по време на шофиране (поне веднъж през последните 12 месеца при 92% от водачите), съзнателно превишаване на скоростта при неинтензивен трафик (85%) и превишаване на скоростта, за да се навакса или избегне закъснение (80%).

89% от професионалните шофьори твърдят, че са готови да отстъпят на пътя пред колеги-шофьори, независимо от превозното средство, сочат още резултатите от първото национално представително изследване за самооценка на рисковете в шофьорското поведение.

още от категорията

На каква кола да се учим да шофираме – електрическа или бензинова?

TechNews.bg

Изкуствен интелект ще следи възрастните шофьори в Япония

TechNews.bg

Умна кола спира, ако шофьорът има здравословен проблем

TechNews.bg

Задължителна технология ще блокира пиянското шофиране

TechNews.bg

Великобритания забранява на шофьорите да вдигат телефона

TechNews.bg

Камерите в камионите подобряват безопасността на пътя

TechNews.bg

Коментари