Има няколко индустрии, които буквално разцъфтяха благодарение на пандемията Ковид-19. Поръчките на лаптопи и таблети скочиха заради нуждата да бъдат оборудвани учениците и студентите – наред с всички, работещи от дома; системите за видеоконференции също „избуяха”. Оказва се, че и камерите и видеокамерите се радват на силно търсене покрай всичко това.
Пазарът на уеб камери ще отбележи шеметен ръст, прогнозират анализаторите от Orian Reserch. Те не издават цифри, но наскоро започнаха да рекламират новия си доклад по темата, който говори за „много висок средногодишен растеж” до 2026 г.
Нови пазарни фактори
На фона на кризата с Ковид-19 и настъпващата икономическа рецесия, пазарът на уеб камери в световен мащаб ще достигне прогнозираните 3,8 милиарда щатски долара през периода до 2028 г., отчитайки средногодишен темп на растеж от 7,4%, според анализ, оповестен от ReportLinker. В края на 2020 г. обаче ще бъде отбелязан забележителен ръст, смятат анализаторите.
САЩ и Европа се очертават като пазарите, отчитащи най-голям обем. Но много динамичен ръст се очаква и в Китай.
„Обвинявана за пандемията, Китай е изправена пред значителни политически и икономически предизвикателства”, казват анализаторите. „На фона на нарастващия натиск за икономическо дистанциране, променящите се отношения между Китай и останалия свят ще повлияят на конкуренцията и възможностите на пазара на уеб камери. Предвид това и променящите се геополитически, бизнес- и потребителски настроения, втората най-голяма икономика в света ще нарасне с 12% през следващите няколко години…”, се казва в прогнозата.
„Непрекъснатият мониторинг за появяващи се признаци на новия световен ред след кризата Ковид-19 е задължителен за развиващите се бизнеси и техните проницателни лидери, които се стремят да намерят успех в динамично променящия се пазарен пейзаж на уеб камери”, отбелязват анализаторите.
Паралелно с това някои пазарни наблюдатели подчертават и скока на цените на уеб камерите в последните месеци. Рязкото покачване на търсенето е довело до съществено повишаване на цените още през април.
Промени при фотоапаратите и аксесоарите
В допълнение към това се оказа, че и пазарът на цифрови фотоапарати вече търпи известни промени във връзка с бума на видеоконференциите и уеб камерите. Първите промени вече са факт. Някои производители на дигитални камери започнаха да модифицират своите модели, така че да могат да се ползват и като уеб камери.
Така например, Panasonic направи по-лесно нейните безогледални фотоапарати да се използват като уеб камери чрез USB кабел с помощта на нова бета-версия на своето приложение Lumix Tether. Подобен ход предприе и Fujifilm преди броени дни.
Използването на безогледална камера може значително да подобри качеството на изображението при видео разговори, особено в сравнение с „типичното” качество на картината от вградена уеб камера на лаптоп, казват производителите.
И докато софтуерът на Panasonic изисква известна обработка, преди видеосигналът да се изпрати към приложенията за видеоконференции, то Canon и Fujifilm отидоха стъпка по-далеч и направиха така, че видеосигналът може да се предава директно в Zoom среща, без да преминава през каквато и да е програма за предварителна обработка.
Наред с всичко това динамика има и на пазара за аксесоари за уеб камери и фотоапарати. Най-силно се забелязва бумът на маркетингови материали, свързани с продажбите на „средства за неприкосновеност” – различни дребни капачета за физическо закриване на лещите на уебкамерите на лаптопите и смартфоните.
Активната реклама на подобни „аксесоари” се свързва с повишената хакерска активност във времената на коронавирус и разбирането, че камерите са относително лесни за хакване. Редица публикации дават за пример признанието на Марк Зукърбърг, шефа на Facebook, че закрива уеб камерата си и маскира микрофона си.