TechNews.bg
Водещи новиниНаукаНоваторскиНовиниТехнологии

Японски автопроизводители изследват мозъка на шофьорите

Реакциите на шофьора на пътната ситуация са предизвикателство за изкуствения интелект на колите
(снимка: CC0 Public Domain)

Редица японски производители на автомобили изучават мозъка на шофьорите, за да помогнат за подобряване на изкуствения интелект на автопилота в техните коли и по-специално реакцията на AI в извънредни ситуации.

Първо се разчу, че Honda Motor се занимава с подобни изследвания. Сега се оказва, че и други водещи японски автопроизводители работят в тази насока. Nissan, Mitsubishi и Toyota изследват активността на различни части на човешкия мозък по време на шофиране, като се надяват по този начин да научат автопилота да помага на водача да избягва инциденти и дори автоматично да ги предотвратява, съобщи Nikkei Asia.


Глобалната цел на Honda Motor е до 2050 г. да премахне фаталните произшествия, свързани с нейните автомобили и мотоциклети. Непосредствената цел на компанията е да създаде система за предупреждение на водача за опасни ситуации на пътя. Изучаването на мозъчната дейност на водача с помощта на ЯМР скенери по време на шофиране със симулатор дава възможност на изследователите да оценят вниманието на водача към детайлите на пътната ситуация.

[related-posts]

Така например, вниманието на водача може да бъде приковано към пешеходец на прелеза и той да не забележи движението на велосипедист, въпреки че ще бъде в полезрението му. В такава ситуация автопилотът ще сигнализира за опасността, като затегне предпазния колан по-здраво. Превключването на вниманието на водача към велосипедиста ще позволи на автопилота да разбере, че той е наясно със ситуацията, след което коланът автоматично ще се разхлаби.


Тази чувствителност към мозъчната активност изглежда фантастична, но Honda възнамерява да внедри подобни AI механизми в своите машини съвсем скоро – след 2025 г.

Бордовите системи на автомобилите ще се научат да разпознават мисловните процеси в главите на водачите и да предсказват техните действия, да предлагат правилна стратегия за шофиране и да помагат за контрола над ситуацията. Тези проблеми са невероятно сложни за решаване, за което допринася и фактът, че всеки човек оценява ситуацията по различен начин и в същото време активира различни части на мозъка си.

Според Изследователския институт на Mitsubishi, до 2024 г. глобалният пазар на мозъчни решения, които съчетават технологии и невронаука, ще нарасне до 43 милиарда долара. На първо място, това са здравеопазването и медицинските услуги с пазарен дял до 80%, но немедицинският сектор и по-специално автомобилният ще заеме останалите 20%.

Nissan възнамерява да използва хедсети, за да разпознае и коригира доста често срещана грешка, когато водач бърка педала на спирачката и газта. Бордовите системи ще се научат да разграничават намеренията на водача да натисне единия или другия педал в зависимост от ситуацията на пътя и да предотврати грешни действия. По същия начин технологиите на компанията ще поддържат дистанция между превозните средства в потока, ако водачът започне да се чувства неудобно, когато се приближава до превозното средство отпред.

Подобни изследвания се правят в Toyota Motor в сътрудничество с изследователи от Riken Brain Science Center. В Европа Mercedes-Benz върши същата работа. Автомобилните ветерани не са склонни да отстъпват на млади играчи като Tesla, която е известна със своите автопилоти. Японците ще се опитат да настигат Tesla по всички възможни начини.

още от категорията

Провал в тестове за сигурност – никой не може да контролира суперинтелект

TechNews.bg

AI агент Kiro разработва самостоятелно софтуер

TechNews.bg

Три принципа, без които изкуственият интелект ще полудее

TechNews.bg

AI анализира разговорите в затвора, предотвратява престъпления

TechNews.bg

AI за умно управление на градските паркове и зеленина: Мадрид се пробва

TechNews.bg

AI може да замени близо 12% от работната сила в САЩ

TechNews.bg

Коментари