Японски автопроизводители изследват мозъка на шофьорите

Реакциите на шофьора на пътната ситуация са предизвикателство за изкуствения интелект на колите
(снимка: CC0 Public Domain)

Редица японски производители на автомобили изучават мозъка на шофьорите, за да помогнат за подобряване на изкуствения интелект на автопилота в техните коли и по-специално реакцията на AI в извънредни ситуации.

Първо се разчу, че Honda Motor се занимава с подобни изследвания. Сега се оказва, че и други водещи японски автопроизводители работят в тази насока. Nissan, Mitsubishi и Toyota изследват активността на различни части на човешкия мозък по време на шофиране, като се надяват по този начин да научат автопилота да помага на водача да избягва инциденти и дори автоматично да ги предотвратява, съобщи Nikkei Asia.

Глобалната цел на Honda Motor е до 2050 г. да премахне фаталните произшествия, свързани с нейните автомобили и мотоциклети. Непосредствената цел на компанията е да създаде система за предупреждение на водача за опасни ситуации на пътя. Изучаването на мозъчната дейност на водача с помощта на ЯМР скенери по време на шофиране със симулатор дава възможност на изследователите да оценят вниманието на водача към детайлите на пътната ситуация.

Така например, вниманието на водача може да бъде приковано към пешеходец на прелеза и той да не забележи движението на велосипедист, въпреки че ще бъде в полезрението му. В такава ситуация автопилотът ще сигнализира за опасността, като затегне предпазния колан по-здраво. Превключването на вниманието на водача към велосипедиста ще позволи на автопилота да разбере, че той е наясно със ситуацията, след което коланът автоматично ще се разхлаби.

Тази чувствителност към мозъчната активност изглежда фантастична, но Honda възнамерява да внедри подобни AI механизми в своите машини съвсем скоро – след 2025 г.

Бордовите системи на автомобилите ще се научат да разпознават мисловните процеси в главите на водачите и да предсказват техните действия, да предлагат правилна стратегия за шофиране и да помагат за контрола над ситуацията. Тези проблеми са невероятно сложни за решаване, за което допринася и фактът, че всеки човек оценява ситуацията по различен начин и в същото време активира различни части на мозъка си.

Според Изследователския институт на Mitsubishi, до 2024 г. глобалният пазар на мозъчни решения, които съчетават технологии и невронаука, ще нарасне до 43 милиарда долара. На първо място, това са здравеопазването и медицинските услуги с пазарен дял до 80%, но немедицинският сектор и по-специално автомобилният ще заеме останалите 20%.

Nissan възнамерява да използва хедсети, за да разпознае и коригира доста често срещана грешка, когато водач бърка педала на спирачката и газта. Бордовите системи ще се научат да разграничават намеренията на водача да натисне единия или другия педал в зависимост от ситуацията на пътя и да предотврати грешни действия. По същия начин технологиите на компанията ще поддържат дистанция между превозните средства в потока, ако водачът започне да се чувства неудобно, когато се приближава до превозното средство отпред.

Подобни изследвания се правят в Toyota Motor в сътрудничество с изследователи от Riken Brain Science Center. В Европа Mercedes-Benz върши същата работа. Автомобилните ветерани не са склонни да отстъпват на млади играчи като Tesla, която е известна със своите автопилоти. Японците ще се опитат да настигат Tesla по всички възможни начини.

Коментар