Когато шофирането е автоматизирано, хората карат повече

Автопилотът намалява когнитивната тежест на шофирането
(снимка: CC0 Public Domain)

Изследователи, бизнес-мениджъри и държавни служители отдавна се чудят как точно самоуправляемите автомобили ще променят света. Оказва се, че автоматизирането на шофирането подтиква хората да карат повече. А това има интересни социални ефекти.

Ако бихте могли да правите нещо различно от шофиране, докато стоите в задръстването, какво би било то? Да четете книга, да гледате филм, или да поработите? А ако колата може да се управлява сама, дали бихте предпочели да живеете по-далеч от работното си място?

Самоуправляемите автомобили все още не са факт и вероятно ще минат години или десетилетия, преди повечето хора да имат достъп до технологията, която все още се развива. Но Скот Хардман смята, че е намерил начин да надникне в бъдещето. Той е изследовател в UC Davis Institute of Transport Studies. Неговата работа е да изучава как хората реагират на новите горива и новите технологии за пътуване. Ако искате да знаете как ще се придвижват хората по света след едно десетилетие, питайте Хардман, пише Wired.

Функцията „автопилот” на Tesla, Super Cruise на General Motors, ProPilot Assist на Nissan, асистентът за шофиране на BMW и Co-pilot 360 на Ford са все едно и също – усъвършенствана функция за помощ на водача. Тези нови системи няма да заменят водача на шофьорското място. Но ще му помогнат. В зависимост от системата, те могат автоматично да се придържат към лентата или дори да я сменят, да натиснат спирачките или да отклонят колата от пътя.

Тук има две важни условия: първо, повечето системи са проектирани да работят на сравнително неусложнени пътища, най-вече магистрали; второ, човекът зад волана трябва да е нащрек и да е готов да поеме контрола.

В статия, публикувана по-рано тази година, Хардман е интервюирал 35 души, които притежавали Tesla с автопилот, и установил, че за повечето тази функция прави шофирането по-малко ужасно. „Възприятието на шофьорите е, че [автопилотът] отнема голяма част от товара на шофирането, така че те се чувстват по-спокойни, по-малко уморени, по-малко стресирани. Намалява когнитивната тежест на шофирането” , казва Хардман.

В ново проучване, публикувано този месец, Хардман и докторантът Дебаприя Чакраборти предполагат, че ако шофирането може да стане по-малко „гадно”, това води до естествен резултат: повече шофиране. Използвайки данни от проучване сред 630 собственици на Tesla, със и без автопилот, изследователите установили, че автомобилистите с частична автоматизация карат средно с 4888 мили повече годишно от собствениците на подобни коли без тази функция. Анализът отчита доходите и пътуванията до работното място, заедно с типа общност, в която живеят собствениците на автомобили.

Ако този резултат е приложим за по-широката аудитория, то може да се окаже, че частично автоматизираните превозни средства вече влияят върху това как хората пътуват, живеят, консумират ресурси и влияят на климата. За правителствата, които трябва да предвидят бъдещите инфраструктурни системи, разбирането на подобни промени е от решаващо значение!

Промяната на моделите за пътуване от и до работното място може да повлияе на бюджетите за обществения транспорт и графиците за поддържане на пътищата. Повече изминати километри означава, че инфраструктурата трябва да е по-голяма.

Ако към това добавим и възхода на електрическите превозни средства, то задачата става още по-сложна. Правителствата трябва да измислят и как ще се зареждат тези електромобили. И въпреки че електрическите превозни средства разчитат на по-чиста енергия от онези, които горят бензин, електричеството все пак трябва да идва отнякъде и това някъде не винаги е възобновяем източник.

Новото изследване предполага, че частичната автоматизация може да има и положителни страни. По-голямата част от допълнителните мили, които шофьорите на коли с автопилот изминават всяка година, са били дълги пътувания през уикенда, установили Хардман и Чакраборти. Може би без автопилот тези водачи биха предпочели да летят със самолет? А това би генерирало повече емисии на парникови газове. Засега производителите на коли с асистент избягват да коментират.

„Трябва да автоматизираме превозните средства, за да увеличим удобството, комфорта и безопасността на мобилността”, казва Брайън Реймър – инженер, който изучава поведението на водачите в Масачузетския технологичен институт (MIT). „Но какво ще направи комфортът? Улеснете преминаването от точка А до точка Б. Това е илюстрация как трябва да мислим повече за ефектите от частичната автоматизация”.

Докато се фокусират върху самоуправляемите превозни средства, според Реймър, изследователите и политиците може да пропуснат важни данни за това как съвременните автомобилни технологии вече променят поведението на хората при пътуване.

Вече се споделят анекдоти за водачите на коли с автопилот. Един собственик на Tesla, с когото Хардман е говорил, зарязал пътуването с велосипед и го сменил с Tesla с автопилот – и отишъл да живее на място, което с е 35 км по-далеч от работата му. Друг бил толкова успокоен от пътуването с автоматизираната функция за безопасност, че се преместил да живее далеч от града, правейки пътуването си 160 километра във всяка посока!

В този момент няма начин да разберем дали това са просто решенията на няколко твърди фенове на Tesla или са намек за това, което предстои да се случи масово. „Трябва да проучим това и да съберем повече данни и да сме наясно с всички положителни и отрицателни последици”, казва Чакраборти.

Коментари по темата: „Когато шофирането е автоматизирано, хората карат повече”

добавете коментар...

  1. ха

    Автомобилите и самотелите не са взаимозаменими. Можеш да сравняваш пътуване с влак или автобус с това на самолет, но по отношение на автомобила – той дава много по-гъвкаво и удобно придвижване в града дестинация. Така че повечето каране на автомобила (поради по-малкия стрес) си е просто по-голям негативен екологичен ефект, а не по-малък. Освен това трябва ясно да отбележим, че пътуването със самолет не винаги е по-малко екологично!!! Причината е просто в това, че увеличеният самолетен трафик може би е с толкова малко, че просто самолетите ще летят по-запълнени, а няма да се налагат да правят допълнителни курсове, което именно е голямата екологична вреда.

  2. :o)

    По важният въпрос е – ще поверите ли живота си и този на семейството си на една МАШИНА?
    Аз не бих…

Коментар