Над 2,1 милиона българи имат е-рецептурни книжки

Ползването на е-рецептурни книжки е свързано с редица предимства спрямо хартиените
(снимка: CC0 Public Domain)

Над 32 милиона заявки са преминали през системата за електронни рецептурни книжки за по-малко от 7 месеца, съобщиха от „Информационно обслужване” АД, което изгради и пусна в експлоатация модула на 1 юли 2021 г.

Електронната книжка на хронично болните пациенти замести изцяло хартиената рецептурна книжка, която се използваше до скоро. Общият брой на пациентите, които разполагат с е-рецептурни книжки, надхвърля 2,1 млн., а новоиздадените вече са над 40 хил. броя.

„До този момент само от хартия са спестени над 160 хил. лв. на хронично болните пациенти, които са сред най-социално слабата и уязвима част от населението”, каза изпълнителният директор на „Информационно обслужване” АД Ивайло Филипов.

По неговите думи, електронните рецептурни книжки опростяват максимално процеса, намаляват времето за обслужване на пациентите и възможността от допускане на грешки при контрола на предписване и отпускане на лекарства.

При използване на електронна рецептурна книжка на гражданите не се налага да купуват хартиена книжка, да я носят на общопрактикуващия им лекар за попълване и след това да чакат в районната здравноосигурителна каса (РЗОК) за заверка. Не е необходимо и да я представят в аптечната мрежа за отпускане на необходимите им медикаменти.

Електронната книжка се регистрира и попълва от общопрактикуващия лекар в системата и аптеките имат достъпно необходимата им информация за активните хронични заболявания и предписаните по тях лекарства, които се заплащат от Националната здравноосигурителна каса (НЗОК).

В системата се актуализира и информацията за избор на общопрактикуващ лекар, без да се налага пациентът да заверява промяната с посещение до РЗОК. В е-книжката могат да се вписват също така нови диагнози и да се отписват стари.

До този момент електронно са обработени над 180 хил. пациенти, което е спестило огромни средства и време на хронично болните. Данните показват, че на ден се обработват средно по над 160 хил. заявки, което е по 25 хил. заявки на час. Средното време за обработка на заявката е под 1 секунда.

Модулът се използва ефективно от над 8 000 лекари и фармацевти, които имат договор с НЗОК, уточниха от „Информационно обслужване” АД.

Коментар