Ще може ли електро-мрежата да поеме електрическите коли?

Слънчевите и вятърните централи няма да решат проблема със зареждането на нарастващия брой електромобили (снимка: CC0 Public Domain)

Електрическите автомобили стават все по-популярни, но с това все по-належащ става и въпросът може ли електрическата мрежа да се справи с нарастващия брой електрически превозни средства (EV)? Тази промяна изисква да вземем мерки навреме, предупреждава изследователската компания ABI Research.

Електромобилите се сочат като неразделна част от мерките за постигане на нулевовъглеродна транспортна система и в по-голям мащаб – нулевовъглеродна икономика. Но, от друга страна, тенденцията към използване на EV допълнително натоварва мрежата. А с това рискуваме по-чести спирания на тока поради нарастващите нужди от зареждане на батериите на електромобилите, казва Джеймс Ходжсън, анализатор в ABI.

Нарастващото търсене на електромобили представлява огромно предизвикателство пред мрежовите оператори. Същевременно то е привлекателна пазарна възможност за компаниите, които могат да осигурят ефективни интелигентни решения за зареждане.

Натоварване

Най-значимият начин, по който електрическите превозни средства влияят на електрическата мрежа, е добавената обща консумация на енергия. Например, ако едно семейство реши да замени двете си ДВГ превозни средства с електромобили, това ще увеличи дневната консумация на електроенергия в домакинството с цели 74%.

Ако си представим за момент как всяко семейство в дадена страна замени ДВГ-колите си с електромобили, то това ще значи скок с ¾ в потреблението на енергия. Е, ефектите биха били пагубни за електрическата мрежа.

Вярно е, че все повече електромобили, предлагани на пазара, имат „двупосочна“ зарядна система, т.е. потенциално могат да захранват дома. Тази функция може да изглежда обещаващо – и тя наистина е практична за ситуации с прекъсване на захранването, но тя подчертава колко хищни за енергия могат да бъдат съвременните електромобили.

По-важното: разпределението

Въпреки драстичното увеличение на използването на енергия, което би причинило масовото навлизане на електромобилите, истинското предизвикателство не е осигуряването на повече електричество, а разпределението на енергията.

Повечето страни по света разполагат с достатъчно електрическа енергия, за да отговорят на бъдещото търсене, което ще се породи от електромобилите. Но тази енергия не винаги е готова за използване, когато е необходимо. В свят, в който дисбалансите в мрежата са нормални, поради увеличеното потребление на електроенергия, последното нещо, от което се нуждае операторът на мрежата, са още милиони собственици на електромобили, които зареждат колите си — и теглят ток от мрежата — едновременно.

Наличието на повече възобновяеми източници е само частичен отговор на проблема. Слънчевата и вятърната енергия се добиват във време, което не съвпада с часовете на пиково търсене. Това налага да се ползват други, по-предвидими и управляеми възобновяеми източници и мащабни системи за съхранение на електроенергията.

Нова инфраструктура – не е решение

За да се отговори на повишеното търсене на енергия от електромобилите, някои предлагат просто да се разшири инфраструктурата за генериране на електроенергия и да се „енергизира“ съществуващата електрическа инфраструктура. Подобни проекти обаче ще изискват до 15 години – както и много ресурси.

Едновременно с това остава налице фактът, че електрическите системи трябва да бъдат непрекъснато балансирани. Това означава честотата на захранването да остава винаги в рамките на безопасните работни граници.

Като се имат предвид всички тези предизвикателства, излиза, че правителствата, мрежовите оператори, комуналните дружества, операторите на станции за зареждане на е-коли и всички други заинтересовани страни трябва да възприемат интелигентни инструменти и стратегии за зареждане на новото поколение превозни средства.

Смарт-зареждане

За да се поддържа солиден баланс между навлизането на електромобилите и използването на електрическата мрежа, според ABI, ще са нужни пет функции и стратегии за интелигентно зареждане:

  • Програми за реагиране на търсенето
  • Динамично споделяне на енергия
  • Динамично ценообразуване за зареждане на е-коли
  • Двупосочно зареждане
  • Буферирани зарядни станции с батерии.

Дали тези препоръки на анализаторите ще бъдат взети предвид от правителствата и енергийните компании, предстои да видим в близките години. В противен случай енергийната система наистина може да не издържи на темпото на електрификация на транспорта.

Коментари по темата: „Ще може ли електро-мрежата да поеме електрическите коли?”

добавете коментар...

  1. Фофу

    Понеже Със здраве спомена Лукоил, комунярски клакьорки, знаете ли, че … Лукоил е единствената фирма в Бг която дължи над 15 милиарда на държавата за последнте нам колко год. от който не е платила лев.

    Но пък като стане на въпрос за Дънди Прешъс и пр. шмънди глупости, дето били ограбили България затова, че са СИ ПЛАТИЛИ данъците, нашите клакьорки скачат с голи гърди да вият срещу тез западни людоеде.

  2. Със здраве

    към скептиците. Американската не знам(предполагам и тя), но българската ел мрежа спокоино и сега може да поеме всичките 3 милиона автомобили в България, ако магически утре се събудят електрически. Сметка е проста, като за 4ти клас:
    Среден български автомобил прави 10 000 км на година, а среден електромобил харчи 17 квч/100км пробег, или средно 1700квч. Като умножим 1700 квч по 3 000 000 става 5 100 000 000 квч, или 5 100 000 мгвтч, или 5 100 гигаватчаса. Това за всички български автомобили(вече електромобили).
    За 2022 България изнесе 12 000 гигаватчаса, а цялото производство на България е около 40 000 гигаватчаса.
    Т.е. за да има само електромобили, България ще жертва 40% от износа си, или 16% от производството си!
    За сравнение, Лукоил, като ви прави горива, всяка минута ползва 250Мегавата собствена централа, или 2 000 гигаватчаса на година. Т.е. освен че си карате мръсния автомобил, напрактика лишавате и половин електромобил от електроенергия. Т.е. колата ви харчи Х на сто + половин електричка.

    Колкото до синтетичните горива, ще поевтинеят, ако станат масови, ама как ще станат, като всички минат на електричеки. Загубена кауза.
    Отделно електричката мога си е заредя от панела у нас, а синтетичния боклук не мога. Което ме прави независим от любимите монополи!

  3. Фофу

    Пак се събраха клакьорките на РосГаз.

  4. Пропов

    Аз, дето нито съм учен, нито съм пряко заинтересован, от години рева по форумите за този проблем. Очевиден е! И точно такова недомислици в идеята за масов ел. транспорт, ме навеждат на мисълтта , че тази идея е мъртвородена. А недомислици има много, стига човек малко по отстрани и неутрално да погледне на нещата. Та според мен идеята е основно да се покаже на Зелените – ето на, опитахме, ама не става. Да им запушат устите, да оберат мангизи от балъците(дето се вързаха да купуват) и накрая ще стане ясно че ДВГ е незаменим. Ето сега, синтетичното гориво вече почна да му пада цената. От 20 та до 5 Евро на литър. Като слезе до 3€ и ел колите могат да се смятат за екзотика и нищо повече.

  5. mhm

    огромни глупости

  6. Истина

    Сметката не излиза те пишат статия да няма нова инфраструктура? Как няма да има алоо погледнете бензиностанциите – всеки ден скръндзите зареждат щото бензина се бил изарявал. Кое ви кара да си мислите че няма да има опашки и по суперчарджърите?
    И освен това колко е 4милиона тесли суперчардж = на целия ток на САЩ.
    Така че ако ще карате ел коли гответе се за блакоут и правене на кафе на дърва или въглища ако не са забранени и те, че газа вече е кът.

Коментар