На 25 и 26 юни в София ще се проведат финалите на втория сезон на българската училищна еспорт лига – School Esports League. Най-добрите отбори през сезона ще излъчат новия училищен шампион на страната по електронни спортове.
Електронните спортове са една от най-бързоразвиващите се глобални индустрии днес. Това са организирани състезания по видеоигри, в които отбори и играчи се състезават един срещу друг, а мачовете и турнирите се излъчват на живо и включват коментар и награден фонд.
School Esports League (SEL) е първата българска училищна еспорт лига. Тя стартира преди две години като част от по-голям проект – занимание по интереси „Гейминг концепции”, чиято мисия е да въведе електронните спортове на училищно ниво и да ги направи достъпни за всеки ученик в страната.
Целта е създаване на иновативна учебна среда в българските училища, която да стимулира учениците чрез техния интерес към електронните спортове и да пренесе мотивацията им в класната стая, което от своя страна да доведе до придобиване на важни умения за кариерно и личностно развитие и повишаване на академичния успех.
„Гейминг концепции” е свободноизбираема извънкласна дейност със STEM и практическа насоченост и има шанс да ангажира и мотивира ученици, които не участват в други извънкласни и спортни дейности, като им даде възможност да изучават материя, към която имат силен личен интерес.
Заниманието е първо по рода си за България, а част от акцентите на уроците са поставяне на цели и вземане на решения, здравословен начин на живот и хранене, анализ и самоанализ, технически уроци, кариерно проучване и ориентиране.
Много от задачите и проектите предполагат използването на компютър и интернет и в този смисъл дистанционната форма на обучение през последните 2 учебни години по никакъв начин не е оказала негативно влияние на заниманието, което има възможност да се провежда както в присъствена, така и в смесена или дистанционна форма на обучение.
Освен уроците, пречупени през призмата на гейминга, учениците се състезават срещу други училища по любимите си компютърни игри. През първите два сезона на лигата, те са две – League of Legends, игра от жанра Мултиплеър Онлайн Батъл Арена (MOBA), известна с комплексната си стратегия и бързо развиващо се действие (геймплей). Второто заглавие е Counter-Strike: Global Offensive – най-популярната игра в жанра шутър от първо лице в сферата на електронните спортове.
Общо 30 училища участват във втория сезон, които са сформирали 36 League of Legends отбора и 37 CS:GO отбора. Най-добрите 4 отбора във всяка игра се класират за финалната фаза и ще се изправят един срещу друг на живо на финалите в София този уикенд, където ще играят полуфинали и финал помежду си, и ще излъчат новия училищен еспорт шампион на България по двете дисциплини.
Класиралите се отбори за финалната фаза по League of Legends:
- VTG (ВТГ „Г.С. Раковски”, Варна)
- D’Aces (ПГСУАУ „Атанас Буров”, Силистра)
- PGPZE (ПГПЗЕ „Захарий Стоянов”, Сливен)
- excelgains (ПМГ „Проф. Емануил Иванов”, Кюстендил)
Класиралите се отбори за финалната фаза по Counter-Strike: Global Offensive:
- 134 SU (134 СУ „Димчо Дебелянов”, София)
- LowExpectations (EГ „Д-р Петър Берон”, Кюстендил)
- gpche YR (ГПЧЕ „Йордан Радичков”, Видин)
- PGEE MAFIA (ПГЕЕ „Апостол Арнаудов”, Русе)
Освен купа и медали, победителите ще получат и предметни награди от официалния партньор но инициативата TELUS International Bulgaria, която поддържа едни от най-популярните компютърни игри на над 15 езика. Част от училищата, участващи в лигата, ще получат като дарение компютри и монитори, които ще се използват не само за целите на клуб „Гейминг концепции”, но и ще обновят частично материално-техническата им база.