Ако никога не сте гледали игра на Dota 2, първият досег с нея може да ви докара световъртеж. Ще се изправите пред екран, пълен с подскачащи анимации, специални ефекти, странни битки с чудати средства. Ако пък изобщо не сте играли компютърни игри, ще ви се стори трудно да проследите всички действия.
Естонецът Клемент Иванов обаче гледа на екрана по различен начин. Той вижда всеки герой като пешка в бавно движеща се стратегическа игра, подобна на шахмата. „Това не е бърза игра. След като стигнете до определено ниво, стратегията става по-важна от времето за реакция“, казва Иванов, цитиран от MIT Technology Review.
Dota 2, или по-точно Defense of the Ancients 2, е една от най-популярните игри на световната арена на електронните спортове. Миналата година надпреварата „The International”, организирана от разработчика на играта Valve, събра над 92 милиона онлайн зрители, повечето от които в Китай. Сумарно са гледани над 509 милиона часове игра…
Професионалисти в един нов спорт
Иванов е само един от няколко дузини „професионални“ спортисти в електронния спорт. Бидейки „професионалист“ от 2010 г., той – според E-Sports Earnings – е изкарал над 1,65 милона долара – пари от награди в състезания. Те са натрупани от общо 93 турнира.
Общата сума на наградите, раздадени в турнири по електронни игри през 2017 г., възлиза на 1,5 милиарда долара, според статистическата фирма SuperData. Електронните игри се обсъждат като потенциален нов спорт за Олимпийските игри през 2024 г. Паралелно с това най-добрите играчи не само стават „професионалисти“, но и постепенно се превръщат в знаменитости.
Е, Иванов е един от щастливците. Да се издържаш само от наградите от турнири за електронни игри всъщност е рядкост – нещо практически невъзможно за повечето, освен за елита на най-добрите сред геймърите. Едва около 500 души по целия свят са спечелили над $150 000 чрез награди от е-игри.
Разбира се, има и спонсорство в подкрепа на геймърите от някои игри, като например „League of Legends“ и „Counter-Strike: Global Offensive“. Все пак засега там не са достигнати нивата, наблюдавани в утвърдените професионални спортове.
Нещо повече от забавление
28-годишният естонец Клемент Иванов е известен в света на игрите с псевдонима Puppey и е капитан на отбор на име Team Secret. Като професионален играч и капитан той прави нещо повече от това да играе и да е най-добрият в света.
В ролята си на капитан, отговорностите на Иванов включват наемане на нови членове в екипа, трениране на играчите да усъвършенстват уменията си, установяване на баланс в екипа, координиране на стратегията и о, да – играене на Dota 2! И той е изключително добър във всичко това. Неговото ръководство и насоките му са признати като едни от най-добрите в бизнеса.
За да стигне до такова ниво, играчът трябва сам да инвестира в себе си и то доста. „В момента в е-спортовете е по-трудно да стигнеш до успех, отколкото в покера, например“, казва Иванов. „Такова е положението и при Dota, която има много малък „прозорец“ за успех. Има 10 милиона играчи, а в момента само около 50 души печелят добре“.
Стигне ли човек до такова високо ниво, предстои му още работа. В Китай, например, където е-спортът е въпрос на национална гордост, очакват от теб да се преместиш да живееш другаде – да бъдеш в един дом със своите съотборници „на пълен работен ден“. Когато играчите преминават в други отбори, те сменят дома си и дори града, в който живеят. Иванов също прави нещо такова, макар и отчасти – той и отборът му се събират заедно за няколко седмици преди всяко голямо състезание.
Бъдещето на професионалните е-спортове
Иванов не вижда много промени, идващи от влиянието на технологии като изкуствения интелект и виртуалната реалност в електронните спортове. Казва, че тези иновации не са променили електронните игри особено. Общо взето турнирите по Dota са само за човешки играчи и не се очертава в скоро време ИИ да превземе тази роля.
Това, което се променя, е отношението към кариерата и профила на професионалния геймър. „Не знаем до каква степен един геймър може да остане такъв с напредването на възрастта и да бъде все толкова добър“, казва Иванов. „Стигнали сме до момента, в който някои конкуренти са два пъти по-възрастни от по-младите си съперници“.
Играчите напредват в годините, но същото се случва и с феновете. Все повече хора възприемат електронните спортове като реални спортове и виждат в тях бъдещата си професия – или тази на децата си.