
Пореден инцидент с блъснат човек на улицата постави въпроса за безопасността на пътя при движение на автономните коли. Очакването, че безпилотните превозни средства ще повишат безопасността, засега не се оправдава.
[related-posts]
Инцидентът, станал повод за дискусия, е сложен – в него участват и пешеходец, и безпилотна кола, и обикновен автомобил с човек-шофьор. Известен брой автомобили чакат на червен светофар на кръстовище. В лявата лента има автомобил, управляван от човек, в дясната – празно роботакси. Светофарът светва зелено. Двете коли потеглят напред към кръстовището. Роботаксито проследява пешеходеца отпред, следейки го с триъгълник на екрана на компютъра. Пешеходецът е жена, излизаща на пътното платно от дясно, пресичайки пътя на приближаващото се роботакси. То чака. Тя освобождава дясната лента, където се движи роботаксито, и вече е почти в средата на кръстовището, когато бива ударена от колата, управлявана от човек – в лявата лента. След първоначалния удар жената е отхвърлена обратно към дясната лента, където е прегазена от току-що потеглилото роботакси.
Инцидентът отново разпалва дебата за безопасността и безпилотните коли. От тях се очаква да правят три неща, подобно на хората: да виждат околната среда, да предвиждат какво ще се случи и да решават какво да правят. Но как? Нима биха могли безпилотните коли да предвиждат какво ще се случи, като нямат инстинктите на човека-водач?
Обещанието, че автомобилите без водачи ще бъдат по-безопасни от шофьорите, е почти цялата основа на развитието на технологията. Очакванията обаче не се потвърждават, а този най-скорошен инцидент вероятно ще влоши липсата на доверие, независимо кой ще се окаже виновен.
Разследването тече, но експерти казват, че роботиксито вероятно е действало така, както е било обучено, като е натиснало спирачките в момента, в който засича препятствие – в този случай тялото на пешеходката, след като е била блъсната от другата кола.
„Когато види нещо опасно да се случва на пътя, разумният шофьор би намалил като предпазна мярка“, каза експертът по автономни коли Филип Купман, доцент в университета Карнеги Мелън. Това е и логиката, записана „между редовете“ на законите за движение по пътищата – да сме бдителни, да сме предпазливи, да сме нащрек какво биха могли да направят околните. При шофиране „трябва да предвидите поведението на всички обекти, с които бихте могли да влезете в контакт“, добавя Джон Крафчик, бивш главен изпълнителен директор на Waymo.
Това е умение, което автономните коли няма как да имат. Те вземат решения само въз основа на това, което са програмирани да правят.
