Пореден инцидент с блъснат човек на улицата постави въпроса за безопасността на пътя при движение на автономните коли. Очакването, че безпилотните превозни средства ще повишат безопасността, засега не се оправдава.
Инцидентът, станал повод за дискусия, е сложен – в него участват и пешеходец, и безпилотна кола, и обикновен автомобил с човек-шофьор. Известен брой автомобили чакат на червен светофар на кръстовище. В лявата лента има автомобил, управляван от човек, в дясната – празно роботакси. Светофарът светва зелено. Двете коли потеглят напред към кръстовището. Роботаксито проследява пешеходеца отпред, следейки го с триъгълник на екрана на компютъра. Пешеходецът е жена, излизаща на пътното платно от дясно, пресичайки пътя на приближаващото се роботакси. То чака. Тя освобождава дясната лента, където се движи роботаксито, и вече е почти в средата на кръстовището, когато бива ударена от колата, управлявана от човек – в лявата лента. След първоначалния удар жената е отхвърлена обратно към дясната лента, където е прегазена от току-що потеглилото роботакси.
Инцидентът отново разпалва дебата за безопасността и безпилотните коли. От тях се очаква да правят три неща, подобно на хората: да виждат околната среда, да предвиждат какво ще се случи и да решават какво да правят. Но как? Нима биха могли безпилотните коли да предвиждат какво ще се случи, като нямат инстинктите на човека-водач?
Обещанието, че автомобилите без водачи ще бъдат по-безопасни от шофьорите, е почти цялата основа на развитието на технологията. Очакванията обаче не се потвърждават, а този най-скорошен инцидент вероятно ще влоши липсата на доверие, независимо кой ще се окаже виновен.
Разследването тече, но експерти казват, че роботиксито вероятно е действало така, както е било обучено, като е натиснало спирачките в момента, в който засича препятствие – в този случай тялото на пешеходката, след като е била блъсната от другата кола.
„Когато види нещо опасно да се случва на пътя, разумният шофьор би намалил като предпазна мярка“, каза експертът по автономни коли Филип Купман, доцент в университета Карнеги Мелън. Това е и логиката, записана „между редовете“ на законите за движение по пътищата – да сме бдителни, да сме предпазливи, да сме нащрек какво биха могли да направят околните. При шофиране „трябва да предвидите поведението на всички обекти, с които бихте могли да влезете в контакт“, добавя Джон Крафчик, бивш главен изпълнителен директор на Waymo.
Това е умение, което автономните коли няма как да имат. Те вземат решения само въз основа на това, което са програмирани да правят.