С увеличаване на онлайн поръчките все повече стартиращи компании предпочитат модела на „използване на софтуер като услуга” (SaaS) при избора на платформа за своя интернет магазин.
Причина за това са минимизираните първоначални разходи и инвестиция на програмно време за изграждане на магазина, както и неговата техническа поддръжка.
Цените на SaaS решенията за онлайн магазин започват от около 25 лв. на месец и предлагат безплатен тестов период, докато индивидуалните програмни решения са в порядъка 2000 – 7 000 лв., а завършването на проекта отнема месец-два.
SaaS решенията са не само по-изгодни, те са много по-гъвкави и лесни за преконфигуриране – почти липсват съпътстващите разходи при стартиране на бизнеса, за поддръжка и консумативи, а с разширяване на пазарния дял онлайн магазинът може да бъде „ъпгрейднат” със следващи ценови планове или допълнения, без това да прекъсва работата на сайта.
„Използването на SaaS платформите в световен мащаб бележи ръст с 50% само за 2013 година, като предвижданията са тази тенденция да нарасне поне двойно през 2014-та”, коментира Петър Михайлов, управител на популярната SaaS платформа за онлайн магазини GombaShop.
Предимство на SaaS платформите е мултиплатформената реализиция – интернет магазинът е оптимизиран както за декстоп, така и за мобилни устройства. Това е изключително важно, като се има предвид, че 23,5% от световния интернет трафик вече се осъществява през смартфони, а 13% през таблети, по данни на IBM. Отнесено към електронната търговия, интернет поръчките, напрaвени от таблет, са близо 15%.
Социалните мрежи като феномен също не са за пренебрегване – Facebook и Pinterest до момента оглавяват класацията за източници на продажби. Поръчките, направени през Facebook, са на средна стойност от $107 (153 лв.), следвани от Pinterest със $102 (145 лв.).
По данни на Евростат, около 17% от българите са пазарували онлайн през 2013 г., като очаквано по-активни са жените, които поръчват основно дрехи и аксесоари. Туристическите пакети, книгите и учебните материали също се оказват сред търсените стоки в мрежата.
Спедиторските компании сочат увеличение на оборотите от онлайн търговия с близо 35 пъти през изминалата 2012 година или годишен оборот от над 200 млн. лв. Прогнозите сочат, че до 2015 г. онлайн търговията ще обхване близо 13% от търговията на дребно при средногодишен ръст от около е 20%. Очаква се тенденцията да се запази и през предстоящата 2014 г.