Макар че все още мнозина я разглеждат в бъдеще време, концепцията „интернет на нещата” (IoT) вече навлиза в редица области – автомобили и транспортни услуги, здравеопазване и др., стана ясно на IoT Forum 2016 в София, организиран от IDC България.
След 3 години 65% от движещите се автомобили ще бъдат свързани. Това ще стане чрез услуги като OnStar на Opel, която вече действа в 13 европейски държави, а тази есен ще стане достъпна и в България, съобщи Люба Ганчева, мениджър ПР комуникации на автомобилния гигант у нас.
Откакто стартира в Европа, услугата е ползвана от 27 хиляди потребители, има регистрирани 154 000 повиквания и 170 хиляди изтеглени myOpel приложения. Предлага се за всички нови леки автомобили с марката Opel.
Освен за спешна помощ OnStar може да се ползва за диагностика, отключване на автомобила чрез специално смартфон приложение, определяне на мястото на колата, ако сте забравили къде е паркирана, и дори за маскиране на локацията чрез бутона „privacy”.
IoT технологии са застъпени сериозно и в дейността и услугите на Scania, в частност при управление на автопарка, пътната помощ, дистанционната диагностика и др., за които разказа Никола Божков от Scania България.
Така например, чрез приложение за управление на автопарка, което се инсталира на смартфон, шофьорът може да опише проблема и да изпрати снимка в най-близкия сервиз. Дигитални тахографи в камионите пък отчитат автоматично времето за работа и почивка, скоростта и други данни, съгласно изискванията на европейското законодателство.
Посредством свързаните услуги, автомобилите на Scania познават релефа около себе си. Ако предстои изкачване на хълм, например, автомобилът превключва автоматично на по-ниска предавка. Тази функция спестява около 3% разход на гориво, посочи Божков.
Друга сфера на приложение на IoT са здравните услуги. Клиниките, например, се опитват да създадат иновативна технологична инфраструктура, която ще им позволи да работят заедно, да обменят информация и да предоставят комплексна услуга, поясни Илия Кръстев, CIO на Сити Клиник.
Основните технологични направления са въвеждане на медицински сензори и апаратура в болниците, диагностични уреди и сензори извън клиниките, мобилност на клиничния персонал, анализ на големи данни и изкуствен интелект в помощ на клиничния персонал и добри практики на сътрудничество.
Предизвикателство е поддръжката на пациентските досиета, чиято цена нараства непрекъснато в световен мащаб. Електронното досие в Сити Клиник е свързано с медицинската апаратура и сензорите в лабораториите. Интересно приложение са мобилните колички за прилагане на медикаментозна терапия – сестрите могат чрез RFID технология да отбелязват лекарствата, като за целта пациентът носи RFID гривна. Чрез телеметрия пък се следи постоянно състоянието на пациента.
На прага сме на експоненциално разрастване на света на свързаните устройства. Преди да си говорим за тях обаче, трябва да създадем платформа, която да обединява всичко в едно, посочи Карел Хриб, анализатор и бизнес консултант в IBM Watson.
Подобна платформа следва да събира данните от всички устройства и да разпределя информационните потоци между релевантните устройства. „Едва тогава ние можем да извлечем полза от „интернет на нещата – можем да използваме средства за анализи, да проследяваме подобрение на ефективността и да откриваме тенденции”, заключи Кареб Хриб.
Genesis – Skynet