Когато екранът на смартфона е черно-бял, за повечето хора той губи своята привлекателност – което може да е хубаво…
Смартфоните все по-често биват наричани „цигарите на съвременното общество”. Някога модни и харесвани заради забавлението, цигарите вече са недолюбвани – тяхната вреда за здравето е очевидна. Същото се случва и със смартфоните.
Умните телефони завладяха вниманието ни в средата на 2000-те години, но сега мнозина търсят начин да се откажат от тях и да се излекуват от пристрастяващия им ефект. Все по-голям брой хора избират да „откажат” смартфоните, както някога мнозина геройски отказваха цигарите.
Подобно на захвърлянето на тютюна, справянето с пристрастяването изисква или много силна воля, или известни хитринки. Един такъв трик е „хващането за сивото” – превключване на екрана към сивата скала, т.е. черно и бяло.
Това е тенденция, която набира скорост, написа „Ню Йорк Таймс” наскоро. Цялата идея е екранът да стане далеч по-малко привлекателен. По този начин човек е склонен да губи по-малко време с него.
„Цветът е нещо фундаментално: той иска да ни каже кое вероятно е важно. Когато е налице много цвят и контраст, тогава сте под постоянна атака за привличане на вниманието. Нещо непрекъснато ви повтаря: „Виж тук, гледай тук, погледни тук”, обяснява Бевил Конуей, експерт от Националния институт за очите в САЩ.
Ето как се случва така, че човек уж отваря телефона си, за да провери имейл или час на важна среща, а по някое време осъзнава, че превърта Instagram. Тази розово-жълта-шарена икона е просто неустоима за вниманието!
Палитрата на усещането, че има нужда от отърване от пристрастеността към смартфоните, е доста богата. Някои намират за удачно да се справят самостоятелно. Други пък настояват големият технологичен свят да поеме отговорност за пристрастяващите продукти, които създава – миналия месец инвеститори поискаха от Apple да направи повече, за да защити интересите на децата.
Други пък смятат, че големите технологични компании вече се опитват да направят своите приложения по-разумни. Като такова се разглежда например решението на Facebook да ограничи подаваното към потребителите съдържание от новинарски сайтове, големи марки и новинарски емисии – и да даде приоритет на публикациите от приятели и близки.
„Големите технологични компании ще трябва да измислят как да се справят с това ново поколение на отказващите се”, казва Хана Кухлер, автор във Financial Times. А докато хай-тек гигантите се чудят къде е приемливата граница между социалната отговорност и корпоративните печалби, притеснените потребители на смартфони ще продължат да търсят начини да се самолекуват от смартфон-зависимостта си чрез методи като „хващане за сивото”.