IBM Watson Assistant ще помага на бизнеса

За разлика от други гласови асистенти, Watson Assistant е насочен изцяло към бизнеса (снимка: IBM)

IBM навлиза на пазара за дигитални асистенти със своя Watson Assistant – AI-базирана система с гласово активиране, която за разлика от конкурентните продукти, е насочена предимно към нуждите на бизнеса.

От потребителска гледна точка Watson Assistant е фоново приложение, което се зарежда от IBM Cloud, за разлика от Alexa, Google Assistant, Cortana и Siri. При него няма кодова дума за включване като „OK, Google“, „Hey, Siri“ или „Alexa“, а освен това IBM не планира пускане на специално устройство за своя асистент, тъй като го насочва изцяло към бизнеса.

Нещо повече – самата технология е просто AI технология за асистент, върху която всяка компания ще може да направи промени по собствен вкус – от добавяне на глас, свързан с нейната бранд-политика, през редица персонализации, които са необходими за дейността й.

„Най-напред и най-важно е да кажем, че ние свързваме нашата услуга с бранда на нашите клиенти. Така, въпреки че всичко ще бъде захранено от Watson, вие няма да говорите с Watson, а с бранда на компанията, с която сте се свързали“, казва Брет Грийнстейн, глобален вицепрезидент за Watson IoT в IBM.

Как точно работи Warson Assistant?

IBM има известен опит с AI технологии в тази насока, които днес са част от Watson портфолиото на компанията. Самият Watson Assistant комбинира някои от съществуващите технологии за изкуствен интелект. Такива са Watson Conversation (софтуерна рамка, предназначена за изграждане на чатботове и приложения) и Watson Virtual Agent, която предстои да бъде „пенсионирана“.

Watson Assistant в момента е достъпен за разработчиците посредством бета програма на IBM, заедно със софтуерна рамка (framework), която позволява разработване на собствени Watson Assistant умения за нуждите на съответната компания. Уменията представляват набор от възможности, а Watson Assistant предлага три такива вградени – за индустриални нужди, автоматизация или работа с клиенти, които всяка фирма може да използва или да създаде нови и към тях да приспособи брандинга си.

Асистентът работи с т.нар. „когнитивен профил“, който се изгражда на база предпочитания на крайния потребител. Така например, Watson-базиран асистент за автомобили може да предложи на своя шофьор след тричасово шофиране почивка за кафе, както и близко кафене или бензиностанция за тази цел, разказа Георги Кацаров от Софтуерния университет.

Предизвикателства

„Ключово предизвикателство за IBM е да усвои т.нар. „пазарно образование“ – да помага на организациите да разберат в кои случаи AI асистентите могат да бъдат от полза за намаляване на разходите, подобряване на потребителските услуги, на процеса на автоматизация и пр. Този вертикален подход – на обособяване на способностите на асистента за основни отрасли в икономиката е умен ход, който може да помогне на IBM да се справи с това предизвикателство“, казва Раул Кастаньон-Мартинез, старши анализатор в 451 Research.

Според Брандън Пърсел, старши анализатор във Forrester, е на мнение, че специално за компаниите от автомобилната индустрия Watson Assistant е перфектният избор, най-вече защото всяка от тях иска нейните автомобили да имат гласов асистент, като в същото време никоя не желае да е „заложник“ на „гласа“ на Amazon или Apple.

Коментар