Почти половината „клиенти“ на Българския червен кръст (БЧК) над 60-годишна възраст имат компютър и влизат в интернет, а всеки трети от тях използва електронна поща. Пенсионерите, обгрижвани от благотворителната организация „Каритас България“, са значително по-назад в използването на технологиите, сочат резултатите от проучване на отношението на възрастните хора към съвременните технологии, както и на техните нужди от помощ в дома.
Изследването е проведено едновременно в Австрия от Европейската федерация на възрастните хора, в България от Българския червен кръст и „Каритас България“ и в Словения от Университетския институт за рехабилитация. То е част от международен проект за разработване на виртуален асистент за активно стареене, който ще представлява интегрирана система от отделни модули и софтуерни приложения, изцяло съобразени с потребностите на неговите ползватели.
Смартфоните сред възрастните хора, за които се грижат БЧК и „Каритас България“, са рядкост – те предпочитат да използват мобилни телефони от старо поколение. Сравнително слабо разпространени сред тях са интернет базираните приложения за комуникация като WhatsApp, Skype, Viber, Messenger.
Затова пък в България всички възрастни хора около двете социални организации имат телевизор, малко повече от половината – радио. Повече от две трети от тях си мерят кръвното налягане или кръвната захар сами.
При анкетираните пенсионери в Словения положението е сходно с това в България. Връстниците им в Австрия обаче са значително по-добре запознати с технологиите. Почти всички запитани там използват компютър, интернет и имейл. Възрастните австрийци с компютър дори са повече от тези с телевизор. Цели 77% от пенсионерите там имат смартфони и общуват чрез интернет базирани приложения. Почти половината ползват таблет, 36% дори имат профили във Фейсбук.
Повече от половината възрастни хора, анкетирани в Австрия, България и Словения, имат самочувствието да са на „ти“ с технологиите. Дванадесет на сто се плашат от тях. Почти две трети обаче са готови да се учат, за да са в крак с времето. Цели 39% от изследваните твърдят, че усвояват новостите с лекота.
Очаквано, по-отворени за съвременните технологии са най-младите сред възрастните хора – тези под 65 години. Значителен е делът на пенсионерите между 66 и 70 г., които ползват компютър – почти 74%. Повече от половината от над 70-годишните също работят с компютър. Почти толкова хора използват интернет и имейл. Почти всеки пети от тях обаче не знае какво е смарт часовник.
За да се гарантира обективност на информацията, в изследването са включени почти равен брой жители на големи градове или столици, на малки градове и на села. Преобладаващата част от анкетираните живеят сами (38%) или в домакинство с двама души (49%).
Най-много представители на възрастовата група над 60 години страдат от хипертония – половината мъже и 60% от жените. Значителен е делът на пенсионерите с диабет. Тези хора редовно следят нивото на кръвното си налягане или на кръвната захар и пият лекарства. Ето защо една от функциите на бъдещия виртуален асистент ще бъде да напомня за това.
Над една трета от мъжете и 22% от жените страдат от сърдечни заболявания. По 6% от представителите на двата пола са преживели поне един инсулт. Полезно за тези потребители би било устройство, което се носи на ръката или на дрехата и постоянно следи основни жизнени показатели като кръвно налягане и пулс.
Сред потенциалните ползватели на бъдещия виртуален асистент са също хора с двигателни проблеми. Всяка четвърта жена и 12% от мъжете, участвали в проучването, имат артрит. За тях ще се разработи модул за предупреждение при препятствия в околната среда. Мисли се също за система, която ще сигнализира роднини и съседи, ако човекът падне и не може да стане сам.
Едва по 6% от анкетираните мъже и жени признават, че страдат от депресия. Доказано е обаче, че основният проблем при възрастните хора е самотата, която често води до депресивни състояния. Изследването установява, че 3% от пенсионерите нямат никакви контакти с роднини, 4% изобщо не се срещат или чуват с приятели. Голяма част от възрастните хора редовно общуват с роднини и приятели по телефона или имейла, но личните срещи са по-редки. Тези данни са повод да се работи върху модули в интегрираната система на виртуалния асистент, които стимулират активността и социалните контакти.