Доста производители на хардуер и софтуер ни канят да се върнем към естествените си инстинкти, да оставим клавиатурата и мишката настрана и да започнем да взаимодействаме с устройствата като ги докосваме. Това е тенденция, която според много експерти може да стане предвестник на огромен скок напред в областта на компютрите. Бил Гейтс описа технологията на сензорния екран като един от трите ключови елемента на “второто цифрово десетилетие”.
Робин Симпсън, директор по изследване на мобилни и безжични технологии във фирмата за проучвания и анализи Gartner, е на същото мнение. Според него, чувствителните на допир екрани осмислят общуването на човека с машината по начин, който е непостижим за клавиатурата и мишката.
“Всеки знае как да жестикулира с ръцете си – това е част от човешкото поведение,” казва той. “Напълно разумно е да се използва нещо, което при докосване те свързва директно с потребителския интерфейс, вместо да преминава през някакво междинно механично устройство, каквито са една клавиатура или мишка.”
Вече е обявено, че следващото издание на операционната система на Microsoft – Windows 7 – ще се отличава с разширена поддръжка на сензорни устройства.
Бъдещето
Междувременно гигантът от Редмънд направи първата успешна стъпка в технологията за изработване на подобни устройства, като разработи и пусна в ограничено производство интерактивната повърхност Surface. Това устройство с площта на масичка за кафе се управлява единствено чрез докосване и жест. Без обучение, един начинаещ може веднага да започне да манипулира изображения и други данни по простия метод на опитите и грешките. Творческият директор на екипа, създал Surface, Огъст де лос Рийес смята, че устройството ще изиграе революционна роля в развитието на взаимодействието на човека с машините.
“Мисля, че Surface слага началото на следващия поврат в начина, по който хората контактуват с технологията,” казва той. “Ние решаваме проблема, че много хора намират технологията за изолирана, неудобна и плашеща. Това, което се опитваме да направим, е да счупим тази бариера и да позволим на хората да взаимодействат с технологията по един естествен и интуитивен начин. ”
Два други ключови атрибута на Surface разграничават устройството от обичайната хиперболизация на новите продукти. Първият е, че то е „мултисензорно”, което означава, че няколко човека могат да седят около него и да работят едновременно, да обсъждат и споделят задачата, проблема пред тях.
Втората положителна страна е свързана с дизайна на устройството, който ефективно отстранява физическото разделение между потребителите, ползващи един вертикален екран, позволяващ им да седят с лице един към друг.
Не очаквайте обаче Surface да се появи скоро в домовете на хората. Засега Microsoft смята да инсталира новите устройства за избран кръг от заможни бизнес партньори.
Едно казино в Лас Вегас, например, е инсталирало шест машини Surface, заедно с едно приложение, наречено Flirt. Потребителите на тези устройства могат да влязат в контакт с други хора в помещението чрез скрити камери и да обменят снимки и телефонни номера. Те могат дори да посочат с жест или докосване питие, което да бъде доставено на обекта, който е привлякъл вниманието им.
Това е една въображаема и лекомислена демонстрация на възможностите на Surface. Потенциално съществуват много по-сериозни приложения на Surface, някои от които бяха посочени в доклад на Gartner по-рано тази година.
Към тях спада възможността екип от лекари да изучават заедно информацията за даден пациент на интерактивни АТМ екрани.
Можем да очакваме още много нови приложения през идните месеци, след като на една скорошна конференция Microsoft разпространи комплекти за разработване на софтуер на 1000 компании-разработчици.
Настоящето
И докато на Surface все още му предстои да измине дълъг път, докато стигне до масово производство и употреба, то популярният iPhone вече представя предимствата на сензорната технология на масовия пазар.
През третото тримесечие на 2008 г. Apple продаде близо 7 милиона iPhone устройства. През този период компанията отбеляза 26% скок на печалбите си. Един от ключовете за успеха на iPhone е качеството на неговия интерфейс, който е много лесен и интуитивен за използване. Потребителите бързо свикнаха да боравят с него и да го управляват по начин, който им допада.
На базата на този успех се очаква през следващите години да има голямо нахлуване на устройства със сензорни екрани на пазара. Доказателство за тенденцията са новите смартфони BlackBerry Storm, HTC Touch Diamond, Nokia 5800 и Samsung Omnia.
Предизвикателствата
Според експерти, бъдещето на тези устройства зависи и от развитието на софтуера, по-точно операционните системи.
Производителите винаги ще се сблъскват с проблеми, ако се опитват да съвместят сензорния интерфейс със съществуващите операционни системи, които са по-пригодени за управление от клавиатура или мишка. Конвенционалните операционни системи са проектирани да се управляват от йерархични менюта, много често включват прецизно докосване на дадена точка от екрана с помощта на мишка или стилус.
Наистина, операционната система и приложенията трябва да се конструират наново, за да се използват предимствата на различните начини на взаимодействие чрез докосване.
Една от основните причини данни, представени в сложни, вградени едно в друго менюта, да не работят добре на един малък сензорен екран, е така нареченият проблем на „дебелия пръст”. Хората са способни на фини жестове, но самите върхове на пръстите им представляват доста неточни инструменти за докосване на определена точка от екрана.
Този проблем не съществува при Surface поради големите му размери, но стои остро при по-малките екрани. Според експерти, само поради тази причина клавиатурата все още не е станала напълно излишна.