Устройствата за виртуална реалност (VR) все още не са много популярни сред крайните потребители, но се използват масово от бизнеса, заяви Биляна Вачева, продуктов мениджър за виртуална реалност в Coherent Labs по време на „IoT Adventure Forum 2018“.
„Високата цена на устройствата в комбинация с малкото неща, които може да се прави с тях, накараха крайните потребители да изчакат с виртуалната реалност. За сметка на това бизнесът откри в тях възможност за симулации, в които се проиграват различни ситуации“, разказа Вачева.
Тя дефинира „виртуалната реалност“ като „една нова реалност, в която потребителите се потапят, слагайки шлема и сензорите за ръце“. С VR може да се обучават нови служители за управление на тежки и скъпи машини без риск за хората и техниката. Те тренират на симулатора, като изживяването е напълно реалистично.
Някои компании използват виртуална реалност за създаване на прототипи и цялостен дизайн на нови продукти. Биляна Вачева даде за пример Тойота и нейната виртуална кола, в която потребителите могат да влязат и дори да запалят. Целта е след като споделят своите впечатления от автомобила, производителят да поправи недостатъците и тогава да пусне колата в производство.
Популярно са също виртуалните турове. Много клиенти искат, преди да започнат работа с дадена компания, да видят производствените й мощности. Изпращането им на място може да бъде скъпо и времеемко. С помощта на виртуалните турове те могат да разгледат предприятието, без да се налага да пътуват.
За разлика от виртуалната реалност, допълнената реалност (augmented reality) работи с реално заобикалящата среда, като добавя холограми върху нещата, които виждаме.
„До няколко години няма да има телефони или телевизори. Те ще бъдат изместени от допълнена реалност“, смята Биляна Вачева. Приложенията на тази технология са различни от VR. Например, при обучението на служители, вместо да четат документация и правила за работа с машините, те „виждат“ в очилата за AR директни инструкции какво да направят.
Допълнената реалност се използва още при подмяната на конкретна част от машина или за по-детайлен поглед върху складови пространства. Според Биляна Вачева, в момента VR и AR се използват предимно от големи компании, но вече има достатъчно добри примери за навлизане и в по-малките фирми.