Иновативни решения за умен асансьор, производствена платформа, туристическо приложение, аналитично решение и градска мрежа грабнаха наградите в първия по рода си у нас конкурс „IoT Adventure Awards”. Победителите бяха обявени на официална церемония, част от „IoT Adventure Forum 2018” в София.
Най-добрите проекти, решения и стартъпи в областта на интернет на нещата бяха отличени в следните пет категории: „Интернет на нещата: Умен град”, „Интернет на нещата: Бизнес”, „Интернет на нещата: Потребители”, „Интернет на нещата: Стартъп” и „Интернет на нещата: Общество”.
Победител в категорията „Интернет на нещата: Умен град” е DataArt Smart Elevator на DataArt България. Умният асансьор притежава гласово активиране, гласов контрол и гласови команди, използващи Amazon Alexa и DeviceHive. Той може да разпознава подозрително или агресивно поведение, наличие на оръжие, съмнително облекло, емоции, състояние на тялото и т.н.
В допълнение, системата е програмирана така, че да позволява излъчване на различни рекламни съобщения за това какви полезни места могат да бъдат намерени в сградата и на съответния етаж. Заедно с това е възможно задаванена въпроси и получаване на отговори от типа: „Къде се намира най-добрият ресторант в сградата?”. Решението е все още в демо версия.
„Със сигурност ще ставаме свидетели на все по-голямо развитие на интернет на нещата и устройства от този тип ще навлизат все повече в живота ни и ще улесняват ежедневието ни, дори и в сфери, за които не сме подозирали, че това е възможно”, коментира Виктор Андонов, изпълнителен директор на DataArt България.
Наградата в категорията „Интернет на нещата: Бизнес” грабна MOM4 на NearSoft Europe. МОМ4 е софтуерна платформа, която улеснява дигитализацията на производствените дейности, както и на дейностите, свързани с поддръжка и ремонти. Тя е изцяло разработена според „Reference Architectural Model for Industry 4.0” (RAMI 4.0) и замества традиционните системи от типа APS, MES, PIMS, QMS, CMMS, и др.
МОМ4 на практика е свързващо звено между административната и производствената част в едно предприятие. Платформата притежава разнообразен набор от инструменти, които помагат за планиране и изготвяне на производствени/ремонтни графици, както и тяхното проследяване в реално време, за оптимизация и баланс на ресурсите – материали, машини и хора, за управление на изпълнението на задачи, за управление и анализ на престоите и авариите, за управление на дейностите по поддръжка и др.
„Платформата е единствената по рода си в Източна Европа. NearSoft е една от малкото фирми в България, която се занимава с оперативни технологии (ОТ), и се надявам с тази награда да вдъхновим и други ИТ фирми да навлязат в областта”, сподели Владимир Филипов, управител на NearSoft.
Лайтхаус на Апп Лайтхаус е победителят в категория „Интернет на нещата: Потребители”. Лайтхаус е първото безплатно туристическо приложение в България, което използва успешно „бийкън” технологията. Има изградена мрежа от над 150 бийкъна в градовете Варна, Бургас, София, което го нарежда на челно място в този сегмент. В допълнение, успешната интеграция на Geo-Fencing и Google Nearby позволява моментална връзка със смартфоните на туристите и жителите на града.
Чрез партньорство с община Варна, Апп Лайтхаус е разположила 40 бийкън устройства на паметници на културата, забележителности и общински спортни площадки. Следващата стъпка в изграждане на мрежата е да се поставят устройства на всички автобусни спирки в града, които ще помогнат за по-лесна навигация на жители, туристи и незрящи.
По думите на Иван Димитров, съосновател и изпълнителен директор на Апп Лайтхаус, цел на компанията е да се промени начинът на мислене на българския бизнес, да види той ефекта от автоматизацията на процесите – намаляване на разходите и увеличаване на печалбите, за да може все повече компании да обръщат внимание на ползите от дигитализацията.
В категорията „Интернет на нещата: Стартъп” бе отличено решението ShopUp на едноименния български стъртъп, работещ в областта на IoT. Решението ShopUp представлява иновативна аналитична платформа, която комбинира различни IoT технологии и извлича информация от тях чрез изкуствен интелект, подпомагайки търговски вериги, магазини, ресторанти и хотели при взимането на информирани решения, свързани с измеримо целеполагане на личния състав, реална симулация за увеличение на оборота, оптимизиране на смените на служителите, анализ на трафика и профилиране на техните клиенти.
Решението дава възможност за по-добър анализ на зоните в даден обект, както и за анализ на мрежите или веригите от обекти. В момента се разработват и нови инструменти – за прогноза, симулация и персонализирано таргетиране на крайни посетители. Едно от основните предимства е, че връзката с крайните посетители е минимална и няма нужда от инсталации или допълнителни активности. Системата работи с точност от 95 до 99,3% от потока на хора. Досега ShopUp има няколко инсталации в България и над 20 в търговски центрове, казина и други търговски обекти в Канада.
„Радвам се, че българският бизнес вече отделя време и ресурси, за да опознава по-добре клиентите си, тяхното поведение и да търси технологии, с които да взима информирани решения. Богатството на данните и приносът им бизнесът да взима информирани решения е изключително ценно”, коментира Серги Сергиев, основател и изпълнителен директор на ShopUp.
Победител в категорията „Интернет на нещата: Общество” е Digital Nervous System на Заралаб. Чрез своя проект компанията изгражда безплатна градска мрежа за свързани устройства в Стара Загора. Мрежата е базирана на популярния в световен мащаб LoRaWAN протокол, използван и от The Things Network, с чиято помощ могат да се свързват неограничен брой умни устройства. Антените (концентраторите), които се използват за тази технология, са с много голям обхват (той може да достигне над 20 км при отлични условия). Консумацията на енергия е изключително малка, което позволява на крайните устройства да работят на батерии с години или напълно автономно.
Ползите от мрежата са от безплатна среда за разработка до глобален пазар с над 600 града към днешна дата. Технологията може да се използва както при управлението на общините – за оценка чистотата на въздуха, управление на уличното осветление или за сметоизвозването, например, така и от частни компании.
„IoT мрежата в Стара Загора е проект, иницииран от местни предприемачи, който получи подкрепата на Община Стара Загора, за да се ползва и надгражда от старозагорската общност. Точно в това се крие неговата сила”, сподели Петко Петков, основател на Заралаб.
Заралаб получи и специалната награда на фирма Алтерко Роботикс – безжична камера Shelly Eye, която позволява на потребителите да наблюдават всичко, което се случва в дома или офиса, чрез специално мобилно приложение.
Проектите бяха оценени от петчленното жури в състав: Албена Спасова – председател на УС на Международна академия за обучение по киберразследвания, Александра Цветкова – директор на фондация ЛИБРе, Ина Георгиева – главен редактор на списание „Твоят бизнес”, Калин Цветков – изпълнителен директор и основател на Навигато и Нели Вачева – управител на IDC България. Водещите критерии при оценка са уникалност, иновативност, полезност, приложимост, обхват, конкурентност, устойчивост и наличие на бизнес модел.