Tenda: Пазарът в България има голям потенциал

„Като технологична компания, ние следваме най-новите тенденции и обръщаме много внимание на научноизследователската и развойната дейност“, сподели Yason Si, регионален мениджър за Източна Европа в Tenda Technology

Международната компания за мрежови продукти Tenda Technology прави все по-успешен бизнес в България. Брандът оперира с широка гама от продукти за дома и офиса, а неин стратегически партньор у нас е Most Computers.

Българският пазар има голям потенциал, това е разрастващ се пазар за нас”, сподели в интервю Yason Si, регионален мениджър за Източна Европа в Tenda Technology. По неговите думи, въпреки очакваното навлизане на новите 5G мобилни технологии, SOHO Wi-Fi решенията ще останат необходими в ежедневието на хората и бизнеса.

Tenda поддържа широко портфолио от мрежови продукти за дома и офиса на един силно конкурентен пазар. По-достъпните цени ли са вашето основно предимство?

Нашата визия е да предлагаме по-добри мрежови продукти. Tenda е един от най-силните производители, а цената, разбира се, е водещ фактор. Но основното ни предимство е, че предлагаме на клиентите комбинация от много високо качество на достъпна цена.

Разкажете малко повече за Tenda – кога е създадена компанията, какви обороти прави в момента, кои са ключовите пазари и продукти, на които разчитате, каква част от печалбата инвестирате в изследвания и разработки?

Tenda е създадена през 1999 година и вече имаме над 19 години опит в мрежите. Нашата компания е един от най-добрите доставчици на мрежови продукти за SOHO (малък офис, домашен офис) и SMB (малък и среден бизнес). Разполагаме с пълна гама от продукти – безжични маршрутизатори, адаптери, разширители, точки за достъп, PLC, SOHO и бизнес суичове, DSL, PON и IP камери.

Оборотът ни през 2017 година възлиза на 250 милиона щатски долара. Tenda е международна марка, ориентирана към световния пазар. Като технологична компания, ние следваме най-новите тенденции и обръщаме много внимание на научноизследователската и развойната дейност. 10% от приходите ни се инвестират в R&D.

Към настоящия момента т.нар. „mesh” системи представляват най-новата технология за работа в мрежа (бел.ред. – при нея мрежовите възли се свързват директно, динамично, без йерархия), подходяща както за работни пространства, така и за къщи и по-големи помещения. Ние имаме най-добрите и истински „mesh” продукти, а освен това сме водеща и в мрежовите SOHO технологии за дома и офиса.

Как оперирате на глобалния пазар? Кои са основните ви канали за продажби – директно, чрез големите онлайн търговци или предпочитате партньори-дистрибутори?

Tenda България управлява бизнеса си основно чрез партньори-дистрибутори, но на различните пазари имаме различни бизнес модели и различни стратегии за каналите. Процесът ни на бизнес разрастване е фокусиран върху адаптиране на отличния вътрешен опит на фирмата – например на ключови пазари като Германия, Великобритания, Румъния, Индия, САЩ и Бразилия, както и в инвестиции в създаване на местни клонове, наемане на талантливи служители и извършване на локални доставки, за да обслужваме клиентите и крайните потребители.

Труден ли е българският пазар, предвид сравнително малкия му мащаб? Как е организиран Вашият бизнес тук, с кои партньори работите и кои продукти са най-търсени от клиентите?

Българският пазар има голям потенциал и за нас това е разрастващ се бизнес благодарение на усилията на дистрибутора ни Most Computers, с който започнахме стратегическо партньорство през 2017 г. и досега те се справят доста добре в усилията да наложат нашите продукти. Портфолиото на Tenda се приема добре на българския пазар, но особено голям ръст има в продажбите на мрежови „switch“ устройства – S105, S108, а също и на безжични рутери 802.11n и все повече от 802.11ac стандартите – F3, N301, AC6, AC9.

Има мнения, че с масовото навлизане на мобилните 5G мрежи след няколко години Wi-Fi технологията може да стане излишна. Споделяте ли подобна прогноза? Въобще, как виждате близкото бъдеще на мрежовия пазар?

Навлизането на 5G не се очаква да е повсеместно и на атрактивни цени. Така че е твърде рано да се говори за намаляване на продажбите на безжични мрежови устройства, още повече за технологии като Power Over Ethernet ( POE) и др.

Комуникационната технология се променя на всеки 10 години. През 80-те години на миналия век хората започнаха да използват първото поколение мрежи – аналоговите клетъчни системи, а през 1991 г. се появи второто поколение GSM технология. Около 2000 г. популярен започна да става 3G стандартът IMT-2000. През 2010 г. ITU одобри 4G стандартите и те постепенно навлязоха и в комерсиалните мрежи.

Сега технологията 5G става все по-зряла и ще окаже влияние върху бизнеса, но SOHO Wi-Fi мрежите няма да бъдат засегнати толкова много. Както виждаме, през цялото време хората се нуждаят от Wi-Fi устройства за интернет връзка. Най-общо казано, мрежата е необходима в живота на хората и може да улесни ежедневието им.

Разбира се, мрежовата технология ще се подобрява с течение на времето. Тя ще расте и ще се възползва от много нови тенденции като безжичните плащания, умният дом, наблюдението, транспортът, телемедицината, интернет на вещите (IoT) и т.н. Това е една обещаваща индустрия, изпълнена с бъдеще и въображение.