Туристическата индустрия се развива с пълна сила и намесата на мрежи като Airbnb може да доведе до разрастване на съпътстващите я индустрии, показва ново проучване. За различните типове общности ползите са различни, установява още изследването.
Мохамад Рахман, автор на проучването и доцент по мениджмънт в школата по мениджмънт „Кранърт” в университета „Пърдю”, и докторантът Мохамед Алякооб са анализирали отзивите в Airbnb и Yelp наред с данни за заетостта от Бюрото по трудова статистика на САЩ за период от 10 години, за да определят влиянието на Airbnb върху местните ресторанти в региона на Ню Йорк.
Като цяло учените са установили, че 2-процентно увеличение на броя на отзивите в Airbnb за едно домакинство в даден квартал води до 3% ръст на заетостта и до 7% скок в посетителските отзиви в Yelp за близките ресторанти. Това се равнява на около 1 милион долара допълнителна туристическа дейност, казват учените.
Констатациите бяха публикувани онлайн като работен документ в Мрежата за изследвания в сферата на социалните науки. Той тепърва трябва да получи рецензии от изследователите от областта на социалните науки.
Все пак изследването бе представено и на две водещи конференции за анализи на данни: симпозиум за статистическите предизвикателства в областта на електронната търговия и симпозиум за изследванията в областта на платформените стратегии.
Резултатите предполагат, че гостите, привлечени чрез Airbnb, по принцип харчат парите си на местно ниво, а не просто търсят евтино настаняване, пътувайки до по-традиционни туристически дестинации, казва Рахман. Той нарича това „ефект на преливането“.Въпросният ефект обаче не е наблюдаван във всички възможни ситуации; оказва се, че в кварталите, където 50% или повече от жителите са афроамериканци или от испански произход, установените тенденции не важат.
Учените предполагат, че туристите не се чувстват комфортно да отсядат в „малцинствени” квартали – избягват да се разхождат, да излизат, да вечерят в заведения и съответно да харчат парите си в квартала. Едва ли става дума за расизъм, казват изследователите – по-скоро е въпрос на дадени предпочитания, но какви – предстои да се изследва.
Изследователският екип е използвал уеб „паяци” и сложни алгоритми за събиране и анализ на данни в периода от 2005 до 2015 г., включително над 3,5 милиона рецензии в Yelp. Изследвани са заведения в Ню Йорк и още 5 града в САЩ – Остин в Тексас, Чикаго, Лос Анжелис и Сан Франциско.