Киберизмамите предизвикват умерен до тежък стрес

Технологиите и образованието могат да играят важна роля в намаляване на уязвимостта на потребителите към измами с техническа поддръжка, сочи доклад на Microsoft

Ново проучване на Microsoft разкрива разпространението на онлайн измами, при които потребителят е подмамен да се свърже с фалшива техническа поддръжка, и тяхното въздействие върху хората.

Т.нар. „technical support scams“ – измама чрез техническа поддръжка – е телефонно обаждане, имейл или онлайн взаимодействие, което изглежда като да е от реномирана компания и твърди, че компютърът на потребителя е заразен с вирус. Според глобалното изследване на Microsoft, 3 от всеки 5 души са били изложени на техническа измама през изминалата година, като 1 от 5 жертви губи пари в следствие на подобни кибератаки.

76% от хората съобщават за състояние на умерен до тежък стрес след взаимодействие с измамник, който може да използва студени обаждания, фалшиви реклами с изскачащи прозорци или фалшиви уебсайтове. Това е световен проблем, който се отразява на всички, дори и на технически грамотни потребители в интернет пространството, като милениълите или поколението Z.

Потребителите намаляват излагането и загубите си от подобни измами. През 2016 г. същото изследване установява, че поне 6 от всеки 10 потребители са жертви на измама, която се базира на услугите за техническа поддръжка. В тазгодишното проучване този показател намалява с 5 пункта до 49%, вследствие на спад в броя на изскачащите реклами/ прозорци (т. нар. поп-ъп реклами).

Измамниците най-често подмамват потребителите да изтеглят софтуер (44%) или ги насочват към конкретен уебсайт (34%). По-малко потребители съобщават, че директно губят пари в резултат на такава измами (6% през 2018 г. срещу 9% през 2016 г.).

Измамите, основани на техническа поддръжка, причиняват не само финансови загуби. Различна група потребители (8%) от директно пострадалите не търпят финансови загуби от подобни кибератаки, но инвестират значително време и пари за проверка и ремонт на компютрите си. Комбинацията от парични и времеви загуби води до високи нива на стрес и 76% от пострадалите потребители споделят, че страдат от умерен до тежък стрес в следствие на измамата.

Потребителите стават по-подозрителни към потенциални измами. Повишеният скептицизъм и недоверието към потенциални измами, основани на услуги за техническа помощ, допринасят за по-добри резултати. 75% от потребителите вярват, че е малко вероятно реномирана компания да инициира непоискани контакти, а 83% не биха се доверили на този тип комуникация.

Само 41% от потребителите, които са претърпели кибер измама, биха се доверили на компании по отношение на преценката им да не продават на клиентите си ненужни услуги за поддръжка или ремонт. Над 7 от 10 потребители, които са били жертви на киберпрестъпления, губят доверие в софтуерните и технологични компании, способни да ги защитят от измами с техническа поддръжка.

Кибер престъпниците най-често изискват от потребителите да изтеглят софтуер или да посетят конкретен уебсайт. Потребителите предприемат най-често тези две действия по време на потенциално техническо сътрудничество за измама. В отговор на хипотетичен нежелан контакт 38% съобщават, че ще се опитат да блокират компанията да се свърже с тях, докато 33% ще прекарат известно време в проучване на проблема. Търсачките (46%) и фирмените уеб сайтове (31%) са били използвани най-често за повишаване на информираността и получаването на помощ при измами с техническа поддръжка.

Поколението Z, милениъли и мъже са най-уязвимите към измами, основани на услуги за техническа поддръжка. Тези групи е най-вероятно да загубят пари в следствие на разглежданите киберпрестъпления, заради по-рисковото си онлайн поведение, посещаването на торент сайтове и по-голямата си информираност по отношение на технологичните компании. Голяма част от тях могат да са потенциално засегнати заради прекомерното доверие в устройствата, които използват, и личната си уеб експертиза.

Измамите чрез техническа поддръжка, които се базират на телефонни обаждания, са единствената област, в която жертвите на престъпления са предимно от по-възрастното поколение (т. нар. „boomers“ или родените след Втората световна война в периода 1946 до 1964 г.).

Образование и технологии. Изследването предполага, че както образованието, така и технологиите могат да играят роля в намаляване на уязвимостта на потребителите към измами с техническа поддръжка, за което свидетелства и 12-точковият спад на измамници, изискващи номера на социални осигуровки (или техните международни еквиваленти).

Коментар