TechNews.bg
Водещи новиниНовиниСигурност

Киберизмамите предизвикват умерен до тежък стрес

Технологиите и образованието могат да играят важна роля в намаляване на уязвимостта на потребителите към измами с техническа поддръжка, сочи доклад на Microsoft

Ново проучване на Microsoft разкрива разпространението на онлайн измами, при които потребителят е подмамен да се свърже с фалшива техническа поддръжка, и тяхното въздействие върху хората.

Т.нар. „technical support scams“ – измама чрез техническа поддръжка – е телефонно обаждане, имейл или онлайн взаимодействие, което изглежда като да е от реномирана компания и твърди, че компютърът на потребителя е заразен с вирус. Според глобалното изследване на Microsoft, 3 от всеки 5 души са били изложени на техническа измама през изминалата година, като 1 от 5 жертви губи пари в следствие на подобни кибератаки.


76% от хората съобщават за състояние на умерен до тежък стрес след взаимодействие с измамник, който може да използва студени обаждания, фалшиви реклами с изскачащи прозорци или фалшиви уебсайтове. Това е световен проблем, който се отразява на всички, дори и на технически грамотни потребители в интернет пространството, като милениълите или поколението Z.

Потребителите намаляват излагането и загубите си от подобни измами. През 2016 г. същото изследване установява, че поне 6 от всеки 10 потребители са жертви на измама, която се базира на услугите за техническа поддръжка. В тазгодишното проучване този показател намалява с 5 пункта до 49%, вследствие на спад в броя на изскачащите реклами/ прозорци (т. нар. поп-ъп реклами).

Измамниците най-често подмамват потребителите да изтеглят софтуер (44%) или ги насочват към конкретен уебсайт (34%). По-малко потребители съобщават, че директно губят пари в резултат на такава измами (6% през 2018 г. срещу 9% през 2016 г.).

Измамите, основани на техническа поддръжка, причиняват не само финансови загуби. Различна група потребители (8%) от директно пострадалите не търпят финансови загуби от подобни кибератаки, но инвестират значително време и пари за проверка и ремонт на компютрите си. Комбинацията от парични и времеви загуби води до високи нива на стрес и 76% от пострадалите потребители споделят, че страдат от умерен до тежък стрес в следствие на измамата.


Потребителите стават по-подозрителни към потенциални измами. Повишеният скептицизъм и недоверието към потенциални измами, основани на услуги за техническа помощ, допринасят за по-добри резултати. 75% от потребителите вярват, че е малко вероятно реномирана компания да инициира непоискани контакти, а 83% не биха се доверили на този тип комуникация.

Само 41% от потребителите, които са претърпели кибер измама, биха се доверили на компании по отношение на преценката им да не продават на клиентите си ненужни услуги за поддръжка или ремонт. Над 7 от 10 потребители, които са били жертви на киберпрестъпления, губят доверие в софтуерните и технологични компании, способни да ги защитят от измами с техническа поддръжка.

Кибер престъпниците най-често изискват от потребителите да изтеглят софтуер или да посетят конкретен уебсайт. Потребителите предприемат най-често тези две действия по време на потенциално техническо сътрудничество за измама. В отговор на хипотетичен нежелан контакт 38% съобщават, че ще се опитат да блокират компанията да се свърже с тях, докато 33% ще прекарат известно време в проучване на проблема. Търсачките (46%) и фирмените уеб сайтове (31%) са били използвани най-често за повишаване на информираността и получаването на помощ при измами с техническа поддръжка.

Поколението Z, милениъли и мъже са най-уязвимите към измами, основани на услуги за техническа поддръжка. Тези групи е най-вероятно да загубят пари в следствие на разглежданите киберпрестъпления, заради по-рисковото си онлайн поведение, посещаването на торент сайтове и по-голямата си информираност по отношение на технологичните компании. Голяма част от тях могат да са потенциално засегнати заради прекомерното доверие в устройствата, които използват, и личната си уеб експертиза.

Измамите чрез техническа поддръжка, които се базират на телефонни обаждания, са единствената област, в която жертвите на престъпления са предимно от по-възрастното поколение (т. нар. „boomers“ или родените след Втората световна война в периода 1946 до 1964 г.).

Образование и технологии. Изследването предполага, че както образованието, така и технологиите могат да играят роля в намаляване на уязвимостта на потребителите към измами с техническа поддръжка, за което свидетелства и 12-точковият спад на измамници, изискващи номера на социални осигуровки (или техните международни еквиваленти).

още от категорията

ИТ гиганти спешно обновиха софтуерните си платформи

TechNews.bg

НАТО отличи България за техническа подготовка при кибератаки

TechNews.bg

CISO неволи: вътрешните конфликти са по-вредни от кибератаките

TechNews.bg

Китай обвини САЩ в кражба на тайни и кибератака

TechNews.bg

4 начина, по които кибернападателите крият следите си

TechNews.bg

Кибератаката през SharePoint се очертава като най-голямата през 2025

TechNews.bg

Коментари