Поредна иновация от автомобилния гигант Дaймлер е разработена с българско участие. Броени месеци след премиера на новата A-classe с елегантна MBUX система, създадена от наши инженери, немската компания обяви революционна технология – отново с българско участие.
Този път става въпрос за кокпита на най-модерния камион в света – новия Actros с Active Drive Assist. Ролята на българския развоен център на „Вистеон“ е изключително голяма – от инженерното ръководене на проекта до самата разработка на отделните елементи от архитектурата на системата.
На самото устройство, независими една от друга, работят три различни операционни системи, които осигуряват сигурна и защитена среда за изпълнение на специфичните функционалности. Революция за този тип вградени системи е използването на софтуер за виртуализация на хардуера с оглед по-оптимално управление на перифериите.
Проектът се базира на SmartCore технологията на Вистеон, която интегрира няколко традиционни устройства в единна система. С този първи по рода си проект за камион, инженерите от софийския развоен център на компанията придобиват уникален опит в областта на тежкотоварния транспорт.
Основните отличителни черти на новите камиони Actros са премахването на страничните огледала и изцяло дигитализирания интериор в кабината. Традиционните стрелкови уреди (скоростомери, оборотомери и т.н.) са заменени с голям дисплей, който може да бъде конфигуриран по желание на водача.
Драстично е намален и броят на бутоните около таблото с помощта на чувствителни на допир панели на волана. Шофьорът може да превключва менютата, които дават информация за пътната обстановка и състояние на камиона, режима на шофиране или просто да получи бърз достъп до мултимедия и свързан телефон.
Други интересни модули в новия Actors от Даймлер са:
- полу-автономно шофиране (камионът сам следи и не напуска лентата за движение);
- разпознаване на пътни знаци и обекти, както и участници в движението;
- известяване при напускане на пътната лента (в случай на ръчно шофиране) и предупреждение за обекти в сляпата (мъртвата) зона на видимост;
- конфигурируем изглед на панела в зависимост от предпочитанията на водача и персонализирането на камиона посредством профила на шофьора.
Освен таблото внимание заслужават още централният тъч-скрийн дисплей с интуитивен интерфейс, бутоните от волана и лентата с бутони за бързо управление под централния дисплей. Те дават възможност на водача да навигира лесно през менютата независимо дали става въпрос за музика и развлечение или да получи важна информация за състоянието на камиона, както и да управлява разнообразни функции, които могат допълнително да бъдат инсталирани в превозното средство.
Снабден с над 60 нови функционалности, Mercedes-Benz Trucks всъщност пусна частично автономно шофиране в серийно производство, а българските инженери за пореден път доказаха умения на световно ниво.
Браво!
Возил съм се няколо пъти, вече. Супер е, купувайте! 😉
Човеко, рядко неграмотен си ти!!! Почти нямаш дума без правописна грешка. Личи си, че си шофьор. Има една народна мъдрост за такива като тебе – “Прост, по-прост, най-прост, шофьор”.
да си камйонджия са иска да мойш да затегаш гайка двайска на ръка без клйуч. Сичките тия глопотевици само пречат на камонджията.