Трудни уроци: летища срещу дронове

Закъснелите и пренасочени полети, заради дронове, струват милиони долари на авиокомпаниите (снимка: CC0 Public Domain)

Ръководствата на летищата по цял свят имат да учат трудни уроци, за да се справят със заплахите за сигурността, произтичащи от летенето на безпилотни апарати – накратко дронове. Проблемът отново се „разгоря” след скъпо и „унизително” затваряне на летището Гетуик в Лондон.

Полетите на Гетуик бяха прекратени броени дни преди Коледа заради сигнал за безпилотен самолет на територията на летището. Затварянето се случи само часове след като аерогарата бе затворена заради друг сигнал за безпилотен летателен апарат (БЛА).

Всичко това предизвика хаос в пътуванията. Десетки хиляди пътници прекараха тежки часове в чакане на летището. „Ще трябва много бързо да се поучим от случилото се”, коментира британският транспортен секретар Крис Грейлинг пред Би Би Си.

Подобно прекъсване на работата на летищата съвсем не е прецедент. През 2016 г. международното летище в Дубай затвори три пъти заради безпилотни самолети, използвани за забавления наблизо. През февруари 2016 г. самолет Airbus A320, летящ по маршрута Барселона-Париж, съобщи, че едва се е разминал с дрон на 1600 метра височина, приближавайки се към летище Шарл де Гол.

Закъснелите и пренасочени полети струват милиони долари на авиокомпаниите. Но това е само част от притеснението. Много по-сериозен проблем е вероятността за сблъсък между дрон и пътнически самолет. При удар, или ако малката машинка бъде засмукана в някой от двигателите, лесно запалимата литиево-йонна батерия може да причини огромна катастрофа.

Главният изпълнителен директор на Гетуик Стюарт Уингейт се надява на бързи и координирани действия. „Тези събития очевидно подчертават стратегическото предизвикателство за авиацията, с което трябва да се справим заедно и то бързо – авиационната индустрия, правителството и всички други компетентни органи”, каза той.

Въпреки, че вече се работи по общоевропейска регулация за дроновете, засега решенията са в ръцете на отделните правителства. В търсене на решение летищните власти експериментират с всякакви подходи, от ултра-високотехнологични системи до абсолютно не-технологични прийоми.

Намирането на високотехнологични решения за справяне със заплахата от безпилотните апарати около летищата представлява особено предизвикателство, казва Лукас Бел, основател на младата компания Cerbair, специализирана в справянето с проблема с безпилотните машинки.

Неговият екип работи по изолиране на честотите, използвани за контрол на дроновете, така че устройствата да могат да бъдат откривани и контролирани. Това не е лесно. Силният шум по летищата, изискванията за сигурност и пренаситеният с комуникационни сигнали ефир е голямо предизвикателство.

Другаде пък работят с „нискотехнологични” решения. Във Франция една въздушна база експериментира с отглеждането на ловни соколи и орли, които се обучават да намират и нападат дронове. Това също не е лесно. Миналата година една от птиците сбърка и нападна момиченце, което бе взела за „враг”.

Коментар