Нова технология, разработена от изследователи в Стокхолмския университет, удължава живота на никел-метал-хидридните батерии. Те ще могат да се справят с много повече цикли на зареждане и разреждане, без да намалява капацитетът им. Освен това подобни батерии ще се възстановяват лесно, след като са започнали да се износват – за разлика от други акумулаторни батерии, които трябва да се разтопят за рециклиране.
Повечето акумулаторни батерии се изработват от олово, никел-кадмий (NiCd) или от различни комбинации с литий. Батериите на база никел-метал хидрид (NiMH) с воден електролит са екологични и безопасни. NiMH батерията е разработена на база никелово-водородната батерия (NiH2).
Отдавна е известно, че NiH2 батериите имат по-добър живот, в сравнение с други типове батерии. Ето защо те се използват, например, в спътниците в Земната орбита, където са способни да функционират десетилетия наред без каквото и да е обслужване. Телескопът Хъбъл е само един пример. Но NiH2 батерии „се въртят” и около съседните ни планети.
Тези батерии обаче са непрактично големи, тъй като водородът се съхранява в газови резервоари. NiMH батериите могат да бъдат много по-компактни, ако водородът се съхранява в метална сплав/метален хидрид с водородна плътност, еквивалентна на тази на течния водород. Изследователите от Стокхолмския университет вече са разработили техника, чрез която да постигнат същия дълъг живот на NiMH батериите, както при големите NiH2 батерии.
Вдъхновението за новата технология дошло от NiMH батерия, произведена от Nilar AB в Гьалве, отбелязва GreenTech.bg. Обичайно в NiMH батерията водородът е свързан в металната сплав. Това решение е ефективно, но батерията остарява, защото изсъхва, тъй като сплавта бавно корозира и консумира електролита на водна основа. Наред с това корозията пречи на вътрешния баланс между електродите в батерията.
Пробивът бил постигнат, когато изследователската група открила, че е възможно да се противодейства на процеса на стареене почти напълно чрез добавяне на кислород, който възстановява равновесието на изгубения електрод и замества изгубения електролит. Това може лесно да се направи в батерията на Nilar, тъй като всички клетки споделят едно и също газово пространство. С правилния баланс на кислород и водород се постига продължителност на живота, която надхвърля всички познати видове батерии днес.
„Електрификацията на обществото ни, не на последно място и на бъдещите автомобили, поставя нови изисквания към мрежите за пренос на енергия”, казва професор Даг Нореус от Стокхолмския университет, който има богат опит в развитието на NiMH.
По неговите думи, този тип батерия е много подходящ за изглаждане на натоварването на електрическата мрежа на всички нива за дълъг период от време – нещо, което е предпоставка за постигане на общество без изкопаеми горива, където непостоянните източници от слънцето и вятъра ще бъдат свързани безпроблемно в мрежата.
Дано се преборят с бизнес интересите, които винаги са в конфликт с новите технологии, които предлагат висока ефективност, дълъг живот, ниска цена.
Това ще е проблем и в разрез на интересите за бизнеса при който няма нищо друго водещо освен единствено само парите / приходите.
Това е супер новина наистина. Енергията от възобновяеми енергийни източници може да се съхранява в такива батерии и да отпадне нуждата от замърсяващите източници на електричество.