TechNews.bg
Водещи новиниКонсултантНовини

Повечето търговци не са готови за Наредба Н-18 на НАП

Новите текстове в наредба на НАП за плащанията в брой са на път да сварят неподготвени повечето търговци (снимка: CC0 Public Domain)

Промените в Наредба Н-18 на Националната агенция за приходите (НАП) ще предифинират изцяло продажбите, включващи плащания в брой на територията на страната. Въпреки сериозния ефект, който ще имат върху повечето търговци с физически обекти обаче, много от фирмите все още не са запознати с измененията.

Новите текстове влизат в сила след броени месеци и бизнесът ще трябва да организира дейността си в съответствие с тях до 31 март 2019 г. за фирмите, регистрирани по ДДС, или до 30 юни 2019 г. за останалите. С цел да популяризира темата, българският разработчик на бизнес софтуер ERP.BG инициира онлайн дискусия, достъпна на адрес: cash.erp.bg.

„Наредбата въвежда сериозни промени в дейността на търговците на дребно и в много случаи това е свързано с подмяна на софтуера, който управлява продажбите. Това означава, че фирмите нямат никакво време и са необходими незабавни действия от тяхна страна, ако искат дейността им да е в съответствие с поднормативния документ в срок”, коментира Иван Аржентински, управляващ партньор на ERP.BG и участник в обществената дискусия за промените в Наредба Н-18 от страна на Българската асоциация за информационни технологии (БАИТ).


Необходими са незабавни действия от страна на фирмите, ако искат дейността им да е в съответствие с поднормативния документ в срок, заяви Иван Аржентински, управляващ партньор на ERP.BG, по повод промените в Наредба Н-18 на НАП, които влизат в сила след броени месеци

Въпреки настояването на редица браншови организации, срокът няма да бъде променян, добави Аржентински. С новите текстове се въвеждат редица важни изменения в продажбите, включващи плащания в брой, при което в много случаи ще трябва да бъде подменена софтуерната система и бизнес практиките във фирмите.


Така например, вече няма да е позволена досегашната практика, при която продажбите в магазините се въвеждат (маркират) в софтуер, а касовата бележка се набира на бутоните на касовия апарат отделно. Двете системи занапред ще трябва да са свързани и фискалното устройство да издава касовата бележка автоматично. Това означава, че в повечето търговски обекти (освен най-малките) отделни касови апарати с бутони занапред няма да се използват.

Друго важно нововъведение е, че при печат на фискално устройство задължително ще трябва да се включва и т.нар. Уникален Номер на Продажбата (УНП). Ако за продажбата няма генериран такъв номер, по нея няма да може да се плати в брой.

Отпада също и широко използваната практика, при която за множество поръчки се заплаща накрая наведнъж и се издава една обща фактура и една касова бележка за цялата сума. При еднократно плащане по много поръчки, вече няма да може да се издава една касова бележка, а ще трябва да се печатат толкова касови бележки, колкото поръчки има.

Освен това вече не се допуска и тестване в търговския обект на нови софтуерни решения или нови версии на използваните софтуерни решения, което по принцип е най-добра практика за тяхното внедряване.

още от категорията

Платформите за сигурност: да се поучим от опита с ERP

TechNews.bg

Системите за управление на корпоративни активи набират скорост

TechNews.bg

ХЛ-ТопМикс внедри ERP система на база Microsoft Dynamics

TechNews.bg

CeGate решава проблем с липсваща справка от НОИ

TechNews.bg

Oracle ERP разпредели милиарди в грешна година

TechNews.bg

Трудната раздяла с една 20-годишна SAP ERP

TechNews.bg

2 коментара

Той 09/01/2019 at 12:34

Същите тъпаци държавни служители направиха големия проблем с касовите апарати и сега искат бързи действия от търговците. Каква наглост!

Отговор
Иван 07/01/2019 at 15:40

Как ще са готови като първите фискални устройства НАП ги одобриха на 12.12.2018.(в сайта на Datecs за продажба не виждам никой от одобрените FP–800, FP-2000) Първия одобрен софтуер от НАП на 17.12.2018г.

Отговор

Leave a Reply to Иван