Руската езикова гимназия „Иван Вазов” в Пловдив стана първото референтно училище на Google в България и на Балканите. В школото използват хромбуци – леки и здрави лаптопи, произведени от Acer, и образователния пакет софтуер G Suite на Google, за да заменят десетките учебници с едно леко, сигурно и надеждно дигитално устройство за учение.
Този метод на обучение драстично променя целия учебен процес. Прави училището много по-ефективно и по-адекватно на съвременната реалност. Сега училища от цяла България и региона могат да идват в езиковата гимназия, за да проучват как дигиталната технология е направила по-успешен учебния процес и да заимстват успешния модел. Именно затова училището се нарича „референтно”.
За „отпразнуване” на постижението на посещение в България бяха Дийн Стоукс, мениджър на Google по внедряване на образователни приложения в Европа, Близкия Изток и Африка, и Крис Ликфолд, зам.-директор на средно училище от Великобритания, което също е „референтно” по програмата на Google от 2015 г. насам.
Реални промени
„Всяка година правим проучване сред нашите учители. Те казват, че след появата на хромбуците у децата има повече ангажимент към учението, повече желание. Има повече отчетност. Цялата учебна стая се променя и носи приятно преживяване за децата”, казва Крис Ликфолд. В училището, където е заместник-директор, учат 1550 деца.
Устройствата, предоставяни на учениците, са заякчени – те са устойчиви на удряне, падане и всякакви други опасни въздействия. Устойчиви са и на вода и течности – проектирани са с „отцеждащ” се панел, така че всичко, разлято върху тях, директно изтича на масата под машината. Работят само с „облака”- всички генерирани данни се съхраняват в облака и нищо не се пази локално на устройството.
Британското училище е въвело модел на работа, при който семействата на учениците закупуват хромбуците. „Това е инвестиция за 4 години и всички родители са убедени в ползата от нея: вместо да купуват десетки хартиени учебници всяка година, родителите купуват само това устройство”, казва Ликфолд. За социално слабите има програма, с която училището осигурява хромбуци на децата, но не позволява устройствата да бъдат носени вкъщи.
За българското училище хромбуците са закупени от училищната управа по програмата „Acer за образованието”. Устройствата, които се предоставят, са не само физически заякчени, но и проектирани специално за учебния процес, така че да не са разсейващ фактор, а наистина да подпомагат учението. С тези хромбуци са снабдени децата от една паралелка – 8 „ж” клас на гимназията.
Сигурна среда
С хромбуците и G Suite децата могат да учат, да изследват теми за своите проекти и домашни задания, да работят в група. На разположение за тях са електронна поща, онлайн съхранение на данни, софтуер за обучение Classroom, популярни приложения като Docs, Sheets и Slides, както и календар и модул за създаване на сайтове.
При съвместни задачи учениците могат да си организират чат, за да обсъждат заданието си. Всички дейности са защитени: те са недостъпни за външни участници, криптирани, „бронирани” срещу хакерски атаки. Така децата могат да работят спокойно, в сигурна електронна среда, подчертава Дийн Стоукс. Спокойни могат да бъдат и родителите и учителите.
Именно това прави системата много подходяща, удобна и желана сред училищата. Управлението се поверява на самото школо и именно оттам решават какви сайтове да бъдат достъпни за децата, кога и как.
Придобивка за семейството
Фактът, че е на разположение едно сигурно, надеждно и полезно дигитално устройство за ученика, е добре дошъл за много семейства. За тях това е решение на въпроса какъв компютър да купят на детето, как да го защитят от потенциалните опасности в интернет и да го насърчат да използва устройството за нещо полезно. „Затова на тези хромбуци ние гледаме като на семейна придобивка”, казва Ликфолд.
За социално слабите семейства хромбукът може дори да стане семеен компютър. Тогава всички се възползват от неговата възможност за сигурно и безопасно сърфиране в интернет и използване на редица полезни приложения.
Без тежки раници
Една от големите промени, които настъпват с въвеждане на хромбуците в учебния процес, е спасяването на децата от тежките раници с учебници. Този проблем е добре познат у нас, но е факт и другаде по света.
Програмата за въвеждане на електронните учебници позволява всички учебни материали да бъдат използвани в дигиталния си вариант, върху хромбука – оттам идва и името й „едно към едно”. Така вместо няколко десетки учебника и тетрадки в раницата има само едно компютърно устройство.
Замяната на десетките учебници има и друг полезен ефект: спестяват се разходи за печатни материали, посочва Васил Василев, мениджър продажби в Acer България. Вместо книжни материали, които след края на учебната година ще са вече ненужни, родителите могат да купят хромбуците, които си остават придобивка за детето и семейството.
Естествено, и самото училище намалява използването на печатни материали в административните си процеси. Понякога само от това се спестяват толкова много средства, че може да се „финансира” цялото технологично нововъведение.
Сътрудничество
Знаейки, че децата могат да си общуват в сигурна дигитална среда, учители и родители спокойно могат да оставят учениците да работят заедно по учебни задачи с помощта на своите хромбуци. Това насърчава сътрудничеството сред децата. Възпитава се навик за съвместна работа, за взаимопомощ, казва Ликфолд. Общуването и съвместната работа са ценно умение, което е все по-търсено сред работодателите при наемане на професионалисти от всякакви области.
Самият софтуер, който Google предоставя, насърчава този вид умения. Google Docs и други софтуерни системи на голямата интернет фирма позволяват едновременното писане и редактиране – от години. Тази функционалност е на разположение на децата от училищата, казва Стоукс. Това развива в тях ценни умения за общуване с околните, съвместна работа, сътрудничество, подкрепа.
Готови за професиите на бъдещето
Боравейки с дигитални „учебници”, работейки в изцяло дигитална среда, свиквайки на онлайн работа в екип, децата неусетно се подготвят за професиите на бъдещето, които ние дори не можем да предвидим, убедени са британският учител и мениджърът на Google.
Да имаш каквото и да е чисто техническо умение, като например да пишеш програмен код, е нещо, което може да се научи; меките умения обаче са много ценни и те са най-търсени сред работодателите в днешно време. Именно затова програмата за обучение в училище чрез хромбуците от Acer и софтуера от Google помага на децата да се подготвят за реалността, която ги очаква след завършване на гимназията.
„За нас е ценно това – да дадем възможност да се предоставя съвременно обучение с помощта на технологиите, в крак с постиженията на века, в който живеем”, казва Стоукс.
Той е бивш учител, познава добре опита на всички „референтни” училища – които са около 400 по света – и казва, че при тях няма единен тертип на прилагане на технологията. Всяко училище, в зависимост от своята специфика и област, прилага технологиите по различен начин. Важен е крайният резултат – промяната на учебния процес, мотивирането на децата, даването на много нови възможности на учителите.
Учителите
За учителя компютърът е и трябва да си остане средство, с което да подпомага учебния процес. Един преподавател по история няма как да заведе класа до Египет, за да разкаже на децата за египетските пирамиди, но с хромбуците и силата на съвременния софтуер той може да направи виртуална разходка с класа – в рамките на учебния час, разказа Стоукс. Точно тази промяна прави учебния процес по-приятен, по-интересен и по-ефективен.
Практиката показва, че обичайно с въвеждането на хромбуците около 10% от учителите формират група на „активните”, които започват да използват устройствата постоянно, да създават нови презентации, уроци, учебно съдържание – и да го споделят. Други 80% просто възприемат технологията и си правят ежедневните задачи по-лесни. Винаги има и около 10%, които изостават в прилагането на системата.
„Забелязваме, че дори и най-големите традиционалисти сред учителите харесват хромбуците и новата форма на обучение”, казва Ликфолд. По думите му, когато виждат ползата от облекчения начин на работа, и най-консервативните учители възприемат с охота новата система.
Споделяне
Оттам насетне е важно успешният модел да бъде споделен сред други учители, казва Стоукс. Това бе и причината за организиране на конференция в Пловдив, на която езиковата гимназия „Иван Вазов” да сподели успеха си с въвеждането на хромбуците и дигитализирания учебен процес.
Конференцията бе организирана от всички партньори в начинанието: Acer, която осигури хромбуците за учениците, Google, която въведе програмата за дигитализиране на учението, Община Пловдив, както и Центърът за творческо обучение – първи Google иноватор в България – това е образователния център, в който се подготвят учителите, работещи по програмата на Google.
В рамките на два дена преподаватели от референтното училище споделят опита си в използването на хромбуците и G Suite за насърчаване на учението сред децата.
Съдържание
Инициативата може да бъде надградена и с въвеждане на учебно съдържание от партньори, които се занимават със създаване на такова. Тя може да бъде полезна и за дигитализиране на учебните материали и литература, казва Надежда Юрукова от Център за творческо обучение. Платформата е отворена и всеки, който създава полезни материали за образованието, може да се включи, защото в подобни проекти всяко допълнение носи огромна добавена стойност.
Хубаво е, че най-накрая започнаха да вкарват нови технологии. Но, защо точно G Suite и продуктите на Google, след като ги хванаха, че сканират личната информация и следят учениците?!
Иначе си говорим за стратегия за детето и какво ли още не, но най-големите и безочливи нарушители на личното пространство и събиране на лични данни няма кой да ги пипне, нали? 🙂
Европейците много дрънкат глупости за развиване на технологии, но вместо да инвестират в развитие на сигурни и защитени системи за учениците и децата в училища и детски градини, се занимават с пълни глупости.
8 „ж” клас на гимназията
професиите на бъдещето
ИИ:
Програмиране(if… else…) – професия на миналото