Първи круизен кораб с батерии отплава за Арктика

Хибридният кораб „Руал Амундсен” ще отплава от Тромсьо тази седмица към Арктика (снимка: Hurtigruten)

Първият в света круизен кораб, частично задвижван от батерии, ще излезе от Северна Норвегия на своето първо пътуване, заяви в понеделник операторът на круиза Hurtigruten, цитиран от Ройтерс. Хибридният круизен кораб „Руал Амундсен” може да вземе на борда 500 пътници и е проектиран да плава при сурови климатични условия.

Корабът е наречен на името на норвежки полярен изследовател, който ръководи първата експедиция през Северозападния проход в периода 1903-1906 г. и първи достига Южния полюс през 1911 г. „Руал Амундсен” тръгва от Тромсьо тази седмица и ще премине Северозападния проход, преди да се насочи на юг към Антарктика през октомври.

Докато двигателите работят главно на морски газ, батерийният пакет на кораба му позволява да работи само на батерии за около 45 до 60 минути при идеални условия, пояснява изпълнителният директор на Hurtigruten – Даниел Скелдам.

Според изчисленията на компанията, батерийният пакет ще намали разхода на гориво и ще спести около 20% от емисиите на въглероден диоксид, в сравнение със сценария, при който корабът работи само на морски газ.

Корабът е проектиран да преминава от газ на батерии, когато не се нуждае от цялата мощ на двигателите, и обратно, като така значително намалява емисиите, без наличие на зарядни станции, разказва Скелдам.

На борда на „Руал Амундсен” (снимка: Hurtigruten)

Hurtigruten, която управлява живописни круизни линии по фиордите на Норвегия и в Арктика, е вдъхновена от хибридните фериботи, както и от нарастващия парк от електрически автомобили. Технологията за задвижване на кораби с батерии е в зародиш и се използва за по-къси трасета, тъй като малко пристанища осигуряват станции за зареждане.

„Очакваме батериите да бъдат важна част от корабоплаването през следващите години. Но, разбира се, не очакваме нашите кораби да работят само с батерии, защото корабът може да плава до 18-20 дни в райони, където няма точки за зареждане”, реалист е Скелдам.

Hurtigruten се надява инфраструктурата по традиционните крайбрежни маршрути на Норвегия да се подобри. В момента зареждането на батериите се извършва само в Берген, втория по големина град в страната.

Бъдещето на батериите за по-големи кораби зависи и от способността на доставчиците да разработват по-леки и по-мощни системи. „Очакваме революция в технологията на батериите за кораби, очакваме те да станат по-леки, по-ефективни и сме отделили допълнително пространство за инсталиране на повече батерии”, споделя Скелдам.

Компанията е поръчала и втори хибриден круизен кораб, който ще бъде доставен по-късно тази година и ще има батерия с два пъти по-голям капацитет от тази на „Руал Амундсен”.

Коментар