Кораб-робот сканира морското дъно

Автономният кораб използва комуникационна и контролна система, базирана на интернет
(снимка: SEA-KIT)

Един малък роботизиран кораб без екипаж наскоро приключи своята първа и впечатляваща демонстрация на бъдещето на роботизираните морски дейности. 12-метровият „повърхностен плавателен съд без екипаж“ (ППСЕ) на име Maxlimer изпълни 22-дневна мисия за картографиране на район на морското дъно в Атлантическия океан.

Корабът е дело на британския SEA-KIT International. Плавателният съд бе управляван дистанционно чрез сателитна връзка от контролния център в Толсбъри в източна Англия. Мисията беше частично финансирана от Европейската космическа агенция.

Роботизираните лодки и кораби обещават драматична промяна в начина, по който се работи в морето. Затова много от големите проучвателни компании, които управляват традиционни кораби, вече инвестират сериозно в нови, дистанционно управлявани плавателни технологии. Товарните компании също признават предимствата на безекипажните кораби от гледна точка на разходите.

Предизвикателството обаче е в контрола „отвъд хоризонта“, отбелязва BBC. Трябва да има начин това да става практично и безопасно, за да може технологията да бъде възприета в мащаб. Това именно бе целта на демонстрацията на Maxlimer.

Този ППСЕ бе изпратен от Плимут в края на юли до място на около 460 км на югозапад. С многолъчев ехолокатор, прикрепен към корпуса, корабът успя да картографира повече от 1000 кв. км от континенталния шелф, на дълбочина около километър. Това е сегмент от морското дъно, за който по същество няма съвременни данни, регистрирани в Хидрографския офис на Обединеното кралство.

„Общата цел на проекта беше да демонстрира възможностите на съвременните технологии за проучване на неизследвани или недостатъчно проучени райони от океана и въпреки предизвикателствата пред планирането, пред които бяхме изправени поради Covid-19, чувствам, че го постигнахме. Доказахме истинската способност на кораба да бъде управляван отвъд хоризонта“, каза директорът на технологичната компания Питър Уокър.

Maxlimer използва комуникационна и контролна система, известна като Global Situational Awareness, чрез интернет. Тя позволява на оператора да осъществява достъп в реално време до видео-кадрите, термографските изображения и радарните данни на кораба, както и да слуша на живо звуците около ППСЕ. Maxlimer поддържа връзка към три независими сателитни системи, за да има постоянна комуникация с контролната зала.

За целта на проучването корабът се е движил бавно, с до 4 възела (7 км/ч), но хибридната му дизелово-електрическа задвижваща система е високоефективна. „Имахме подробна информация за това колко гориво ще остане в резервоара. Знаехме, че ще има 300-400 литра. Оказа се при завръщането му, че има 1300 литра“, каза изпълнителният директор и дизайнер на SEA-KIT Бен Симпсън.

Коментари по темата: „Кораб-робот сканира морското дъно”

добавете коментар...

  1. До долния

    Поплавъка е механичен сензор. Такива отдавна не се използват в напредналите технологии – оптичните сензори за измерване на ниво са много по – евтини и издържливи.

  2. Фофу

    Софтуера не мери гориво. Има си поплавъчни системи които подават данни на база на които софтуера може да заформи някакви показания.

    Но тук не се споменава нито едно от двете. Което може да означава, че измерването на гориво на този етап не е влизало общите данни. Може само да са го изчислявали на база време на работа на двигателя.

  3. Anonymous

    подробна информация за това колко гориво ще остане в резервоара. Знаехме, че ще има 300-400 литра. Оказа се при завръщането му, че има 1300 литра“

    Много точен софтуер – не забелязал 1000 литра в повече!

Коментар