Учени създадоха първия по рода си музикант-робот


Наскоро учени от Технологичния институт в Джорджия конструираха първия в света хуманоиден музикален робот, който може свободно да свири и да акомпанира на музиканти. Професор Джил Уайнбърг и неговият екип са нарекли своето творение Хейли. Те вярват, че с неговото създаване са прекрачили огромен праг в развитието на музикалните програми и технологии.

Хейли е перкусионист. Той е устроен така, че първо слуша музикалното изпълнение и след това започва да свири заедно с човека, като се съобразява с музикалния стил, тонове, динамика, както и с патоса и атмосферата на цялото изпълнение. Ритмите на робота са разнообразни и почти никога не се повтарят, казват неговите създатели.

Професор Уайнбърг споделя, че Хейли притежава две нива на познание. Първото обхваща способностите за идентифициране на музиката и възможностите за имитация на изпълнението. По-високото познавателно ниво е свързано с устойчивост на ритъма, научаване и различаване на еднотипни ритми, разнообразяване и др.

Това означава, че Хейли е способен да определи стила на дадено музикално произведение, да прецени изпълнението му като хаотично или стабилно, например, и да съобрази своите ритми с него.

Днес съществуват множество музикални програми, електронни аналози на различни инструменти, както и редица роботи и джаджи, които са програмирани да свирят определена музика. Но досега не беше сътворена машина, способна свободно да създава музика, разчитайки не само на предварително заложени схеми и команди.

Всички опити в тази област завършваха по начин, при който устройството или е прекалено предвидимо в музикално отношение, или неговото изпълнение звучи твърде електронно. Създателите на Хейли смятат, че с тяхното творение този проблем е вече разрешен.

Хейли комбинира предварително заложените програмни схеми с възможността за идентифициране и разбиране на музикалните елементи. Той е създаден, за да установи връзка с човека, интерпретирайки и надграждайки неговите музикални идеи, като се учи от тях и се вписва в обстановката с адекватни и разнообразни ритми.

Екипът на професор Уайнбърг определя Хейли като робот, предоставящ разнообразен акомпанимент на музиканта, и то в съответния музикален контекст. Долавяйки как Хейли слуша музикантите и реагира на онова, което правят, публиката винаги остава с добри впечатления и се зарежда с положителна енергия, споделя един от организаторите на представленията на робота.

Друго, което прави сериозно впечатление при хуманоидния музикант, е неговият дизайн. Още при възникването на идеята създателите му са целели роботът да прилича на човек и да притежава глава, крака и ръце. При първите версии на творението то е представлявало просто една ръка, която свири еднообразни и предвидими неща.

Днес обаче Хейли е снабден с всички споменати крайници, като при изработката му е използван твърд полиран дървен материал. Така екипът от Джорджия Тех постига една от своите основни цели – избягва студената „метална” визия, подпомагайки връзката между робота и музиканта.

Някои от запалените фенове на Хейли вече са отправяли множество запитвания към професор Уайнбърг за това, дали неговото творение може да свири не с човек, а с друг робот. За този момент това е невъзможно, тъй като Хейли е предвиден като експеримент в областта на музикалната връзка между човека и машината, отговаря ученият. Идеята за два робота, които взаимно се „вдъхновяват” по време на изпълнение обаче, е доста вълнуваща, смята професор Уайнбърг.

От известно време Хейли е добил широка популярност и не само студентите на Технологичния университет в Джорджия имат възможността да го наблюдават. Хуманоидният музикант си има мениджър и собствено турне, което обхваща Израел, Германия, Франция и Америка.

Коментар