Безжичните технологии Wi-Fi и Bluetooth, присъщи на потребителската електроника, навлизат бързо в IoT (интернет на нещата) устройствата. Това се обуславя от растежа в няколко области, включително интелигентния дом, носимата електроника, здравеопазването, интелигентните градове, автомобилната и сградна автоматизация.
Според консултантската фирма ABI Research, до 2024 г. пазарът на крайни IoT решения ще превземе 31% от общите доставки на Bluetooth и 27% на Wi-Fi устройствата, спрямо 13% и 10% съответно през 2018 г. Смартфоните ще продължат да бъдат важни пазари както за Wi-Fi, така и за Bluetooth, но пазарът на IoT се очаква да изпревари този на смартфони за първи път през 2024 г. – в частност за Bluetooth.
Делът на смартфоните като пазар за Bluetooth ще падне под 30% в края на разглеждания период, докато по отношение на Wi-Fi ще слезе под 40%. Bluetooth ще продължи да расте в други области, като говорители, слушалки, мобилни и компютърни аксесоари, свързани играчки и домашни забавления. Въпреки това, IoT започва да заема все по-значителен дял от пазара, коментира Андрю Зигнани, главен анализатор в ABI Research.
Като ключови приложения на Bluetooth в IoT се очертават услугите за управление на активи и местоположение в устройства от рода на маяци и лични проследяващи джаджи. Очаква се те да нараснат от около 2% от пазара на Bluetooth през 2018 г. до над 8,5% към 2024 г. Носимите устройства с Bluetooth ще преодолеят бариерата от 400 милиона до 2024 г., със осезаемо приложение в смарт часовници, проследяващи дейности, интелигентно облекло и консумативи.
В същото време носимите устройства с Wi-Fi ще превишат 250 милиона след пет години. Умният дом ще бъде един от най-бързо развиващите се пазари както за Wi-Fi, така и за Bluetooth технологиите. Устройствата за интелигентни домашни връзки с Wi-Fi се очаква да нараснат от 5% през 2018 г. до близо 16% през 2024 г., а проникването на Bluetooth ще се повиши от 4% до 13% през същия период – основно в гласовото управление, умните уреди, интелигентно осветление, сензорните устройства, видеокамерите и др.
Новият безжичен стандарт Wi-Fi 6 безспорно има огромен потенциал в пространството на IoT, благодарение на редица подобрения. ABI Research обаче смята, че преходът от 802.11n към Wi-Fi 6 ще отнеме известно време. 802.11n е много утвърдена технология, предлагана на ниска цена от широк брой доставчици, докато новите чипсети, намаляващи консумацията на енергия, сега се появяват на пазара, коментират от компанията.
В допълнение, някои региони, като Китай, са по-консервативни спрямо новите технологии. Голяма част от първоначалния маркетинг около Wi-Fi 6 е с ограничен фокус върху IoT приложенията. Но цените на чипсетите за 802.11ax падат, а доставчиците усъвършенстват своите продуктови линии, за да поддържат IoT клиенти. ABI Research очаква пазарът на IoT да премине към Wi-Fi 6 по-забележимо в рамките на 2-3 години.
Наличността на чипсети за 802.11ah, известен още като Wi-Fi HaLow, все още е много ограничена. HaLow чиповете са в етап на разработка, повечето от стартиращи компании. Всъщност много от традиционните доставчици на Wi-Fi чипове не поддържат технологията и не са пуснали HaLow интегрални схеми на пазара. Първите продукти обаче най-накрая започват да идват от компании като Newracom и през следващите 12-18 месеца те ще бъдат от решаващо значение за налагане на HaLow в пространството на IoT.
Докато пазарът на чипсети за свързаност в момента е доминиран от Qualcomm, Broadcom и MediaTek, благодарение на техния ангажимент към смартфоните, IoT отваря конкуренцията за по-широк кръг от доставчици на чипсети. Сред тях са компании като Cypress (наскоро придобита от Infineon), Silicon Labs, Nordic Semiconductor, Dialog Semiconductor, NXP, STMicroelectronics, TI, On Semiconductor, u-blox и Atmosic, заключава ABI Research.