Навярно всеки е чувал призивите за рециклиране и повторно използване на повечето вещи в обкръжението ни – в името на пестенето на ресурси и опазването на околната среда. Не толкова много хора обаче знаят, че и в света на софтуера вече се говори активно за повторното използване – на кода, разбира се.
Тази надигаща се нова тенденция е обяснима. Многократната „употреба” на програмния код – подобно на многократната употреба на вещите – означава пестене на усилия, съответно време и средства. Затова темата ще бъде една от бурно обсъжданите по време на предстоящата конференция за разработчици DevReach 2019, която ще се проведе от 20 до 24 октомври в София.
„Разработчиците често имат задачата да изграждат сложни уеб-приложения, които работят на различни платформи, като същевременно осигуряват голяма стойност за бизнеса и чести актуализации с лесна поддръжка”, обясни Сам Басу, старши адвокат на разработчиците в софтуерната корпорация Progress и главен организатор на конференцията.
„Има множество рамки за създаване на софтуерни приложения, от които разработчиците могат да избират. Често това прави доста труден избора на съответен набор от технологични платформи. Въпреки че инструментите за разработка на софтуер са много зрели в повечето набори, разработчиците трябва да бъдат много разумни в избора на кодовите бази и да се стремят да максимално да прилагат повторно използване на кода”, допълни Басу.
Програмен код за многократна употреба
Повторното използване на кода се очертава като област с особен фокус на вниманието през 2019 г., подчертава Сам Басу. За да посрещнат търсенията и очакванията на своите клиенти, където и да се намират, софтуерните компании са принудени да стават все по-„разтегливи” в начина, по който изграждат приложения, работещи на различни платформи – интернет, десктоп, мобилни устройства, облачни системи, носими устройства, вграден софтуер и др.
„Повечето софтуерни екипи биха искали да споделят кода за различните приложения. Стандартизацията на рамките и компонентите позволява това. Ето, че .NET Standard и цялостното обединяване на .NET помага на разработчиците на Microsoft платформи – едни и същи .NET приложения лесно се изпълняват върху устройства с различни форм-фактори. Ако изграждате уеб и мобилни приложения с JS технологиите, SPA рамките като Angular/React със съответните NativeScript/React Native позволяват голяма част от кода да бъде споделен”, поясни специалистът.
AR/VR
Подобрената реалност (AR) и виртуалната реалност (VR) са друга нова тенденция, на която разработчиците ще спрат вниманието си по време на DevReach тази година. AR/VR е мощна нова тенденция в софтуерната индустрия, която обещава генерално да предефинира взаимодействието между човека и компютъра, а и между човека и уредите около него въобще.
„Добрата новина е, че има множество начини за създаване на AR/VR преживявания – върху разнообразни видове устройства – като в същото време е налице гъвкавост от гледна точка на платформи/езици за разработчиците. Макар да са в зората си, подобрената реалност и виртуалната реалност вече отварят цели нови магистрали в сферата на корпоративните приложения, образованието и услугите. DevReach 2019 ще предложи няколко сесии, фокусирани върху подобрената реалност и виртуалната реалност, които хвърлят светлина върху новите технологии и тенденции”, разказа Сам Басу.
Кариерни предизвикателства
Съвременното разработване на уеб приложения вече е доста сложно, признават всички специалисти в областта. Има множество рамки за разработване, от които трябва да се избира. Но как? Екипите от разработчици често са принудени да структурират проектите си според съществуващите умения. Именно затова темата за уменията и кариерата е на фокус по време на DevReach 2019.
Най-малкото общо кратно в софтуерната индустрия е въпросът „можеш ли да мислиш логично”, казва Сам Басу. Оттам насетне посоките са различни. „Образованието трябва да постави основата – а останалото идва от нашето търсене на знания. Езиците за програмиране, рамките и инструментите се променят постоянно. Понякога някои разработчиците могат да си позволят лукса тяхната страст да съвпада с работата им”.
Като цяло в света на софтуера, както и в много други сфери на живота, изборът е между тясната специализация и широкообхватното познание. Човек може да избере да се задълбочи в дадена технология, за да стане експерт в областта, или да се потопи в множество различни парадигми – и да стане познавач на софтуерните архитектури.
„В съответствие с тенденциите в индустрията, тази година DevReach предприема холистичен подход – това ще е истинска конференция за разработчиците-полиглоти, където всички технологии са добре дошли и ще обърнем внимание на важните кариерни умения”, подчерта Сам Басу.
Важността на преживяването
В света на архитектурата се счита за добра практика един архитект да остане на строителната площадка, да види как се изпълнява неговият проект, какви материали се използват, какви трудности и проблеми възникват; дори е чудесно да посети по-късно обитателите, за да види как се чувстват те в сградата, комфортно ли им е, или пък са направили сами някои подобрения. Подобна е ситуацията и в света на софтуера.
„За щастие общността на софтуерните разработчици осъзнава важността на доброто преживяване на потребителя за почти всеки софтуер – ползваемостта на настолните приложения, производителността и ефикасността на мобилните приложения, чувството да „потапяне” при AR/VR приложенията. Потрeбителското преживяване не може да бъде нещо, за което „ще мислим после” – то следва да е част от всяка стъпка от жизнения цикъл на разработката на софтуер”, категоричен е Сам Басу.
С помощта на съвременните инструменти и експерти в областта на потребителските преживявания разработчиците следва да са възможно най-близо до разбирането за прeживяванията на потребителя и значението на тези преживявания за успеха на всеки софтуер. DevReach 2019 отдава голямо значение на това разработчиците да разбират потребителския опит и ще има няколко сесии, насочени именно към тази тема – както и серия от практически лаборатории.
Преди 3-4 години тия все още бяха тилирик и обясняваха, че UI компонентите им работели с облака …
Та, един приятел се изгаври с тях и ги пита к’во става, ако няма облаци и как са решили проблема с валежите.
Да кажем, че не го приеха никак добре 😀
Сега сходни простотии, но с нов магаретинг.
То е ясно, че с гол маркетинг “експертите” продават на балъците л@йна обвити в целофан, но не на мен тия!
ПП: То “великия” клауд е същата история, но маймуните кълват!
Определено “рециклирания софтуер” е страхотна МАРКЕТИНГОВА идея. В днешното време в което глупостите се разпространяват вирусно по медиите прилагането на правилните термини, които нямат реално никакво същинско съдържание може да предизвика значителен успех.
Например ако аз обявя, че в един кой си програмен продукт съм ползвал “рециклиран софтуер”, тогава ще получа интерес и от незапознати клиенти, които ще си мислят, че това което правя е в полза на околната среда…
Очевидно “Az” от маркетинг и бъкел не разбира.
А каква е целта на ООП-то, бе, г-да “експерти”? С++ ООП-то, джавата да не са от вчера???
А каква е целта на ООП-то, бе, г-да “експерти”? С++ ООП-то, джавата да не са от вчера?
Кажи честно, тез откриха топлата вода. Кой знае как е било досега ….