Използването на блокчейн и IoT технологии за проследяване на доставките на продукти от фермите до магазините ще революционизира търговията на дребно с хранителни стоки, сочи доклад на Juniper Research. Очаква се намаляване на разходите на продавачите чрез рационализиране на веригите за доставки и опростяване на процесите по спазване на регулаторните норми.
Според анализаторите, предимствата на блокчейн (неизменността на данните) и IoT сензорите създават най-ефективния начин за изземване на храна от пазара. Основната измама в момента е прилагането на фалшиви маркировки върху продуктите, както и разреждането или подмяната на съставките. Например, екстра върджин зехтинът може да е етикетиран така, сякаш е направен в Гърция, въпреки че в действителност е произведен някъде другаде, казва Морган Кимич, анализатор на Juniper Research.
Освен това компаниите често трябва да разчитат на посредници за изпълнение на определени задачи. Всичко това създава допълнително ниво на сложност във веригата на доставки, което от своя страна увеличава неефективността, измамите и разхищенията. Блокчейн има потенциал да осигури по-голям контрол на всички участници в процеса – от фермери до търговци на дребно, като им предостави непроменяща се платформа, която осигурява пълна прозрачност на веригата на доставки, допълва Кимич.
Благодарение на блокчейн и интернет на нещата, хранителната индустрия може да спести 31 милиарда долара до 2024 г. чрез механизмите за борба с измамите. Значителни резултати от въвеждането на подобни технологии ще бъдат постигнати в началото на 2021 г., а след три години участниците на пазара ще могат да намалят разходите за спазване на нормите и правилата с 30%, се казва в доклада.
Според анализатори от IDC, глобалните разходи за блокчейн решения ще нараснат с 80% през настоящата година, в сравнение с 2018 г., възлизайки на 2,7 милиарда долара. В бъдеще пазарът ще расте с около 60,2% годишно, за да достигне 15,9 милиарда долара през 2023 г., сочи прогнозата.
САЩ ще станат най-големият инвеститор в блокчейн през 2019 г. – разходите за тази технология ще достигнат 1,1 милиарда долара. На второ място се очертават страните от Западна Европа (661 милиона долара), следвани от Китай (304 милиона долара).
Gartner отбеляза слаб интерес на компаниите към блокчейн през 2018 г., когато 77% от анкетираните CIO-та за заявили, че нямат интерес към технологията. 43% от технологичните директори не планират разработки в тази област, въпреки че следят новините от пазара.