Социални микро-мрежи изместват традиционните

Настоящият модел на социалните медии става все по-неудобен за все повече хора
(снимка: CC0 Public Domain)

Има една виртуална реалност, в която броят на харесванията и споделянията нямат значение за изграждането на онлайн личност. Приложения като Cocoon стъпват на това да бъдем истинското си аз и да общуваме само с малка група избрани хора.

На теория Cocoon звучи много подобна на Facebook: иска да свърже хората във виртуално пространство. Разликата обаче е, че тя иска да свързва в групи само малки общности, например членовете на една фамилия. Това е една нова генерация приложения, които целят да променят начина, по който поддържаме връзка с ценните за нас хора.

Защо се зараждат нови социални медии

Настоящият модел на социалните медии става все по-неудобен за все повече хора. Има снимки, които искаме да споделим само с близки приятели, има размисли, които бихме искали да достигнат само до колегите ни от дадена област, има вицове, които искаме да разкажем само на приятелите си от гимназията. Това не може да се случи в сегашните социални мрежи.

Cocoon обаче иска да промени това. Всичко, което публикувате, остава в групата. Компанията обещава, че няма да продава личната информация на трети страни. Независимо дали Cocoon ще успее или не, този тип микро-мрежа може да се окаже начинът, по който използваме социалните медии в бъдеще.

За разлика от „лицевата книга” (Facebook), новите социални мрежи като Cocoon променят и взаимодействията в социалните мрежи. Тези нови платформи не насърчават младите хора да натрупват харесвания или последователи или пък споделяния. Важна е връзката с малка група внимателно подбрани хора – и това е всичко.

Има ли почва

Социолозите са на мнение, че обществото вече назрява за нов вид социални мрежи. На първо време прави впечатление, че различни поколения имат различен афинитет към различни социални медии: Facebook е симпатичен на децата на „бейби-бума”, Instagram е привлекателен за милениалите, TikTok е мрежата на Поколението Z.

„Младежите в тийнейджърска възраст и тези в 20-те си години са доста наясно с репутационния мениджмънт”, казва пред MIT Technology Review Кейт Айчхорн, доцент по култура и медии и автор на книга, посветена на израстването със социалните медии. Тя също говори за „второ поколение социални мрежи” и ги нарича микро-мрежи. Айчхорн казва, че младежите „вече си създават микро-общности във Facebook и Instagram”.

Cocoon е удобно средство за промяна. Всичко, което публикува човек, остава в групата. Приложението е самостоятелен малък свят: „фийдът” е началният екран, приложението поздравява потребителите с новости от момента на последното включване, възможностите за съобщения включват история за по-лесно припомняне. Снимки, видеоклипове и връзки се споделят в своеобразен „трезор”, до който могат да имат достъп всички членове.

Опазване на личните данни

Конър Мърихед, разработчик на софтуер от Вашингтон, за първи път чул за Cocoon в един групов чат на работното си място. Идеята предизвикала интереса му. Той е принципен противник на продуктите на Facebook заради лошите практики по управление на личните данни. Наскоро Мърихед и съпругата му осиновили момиченце и искали безопасно място за споделяне на снимки с останалите членове на фамилията. „Не бихме споделяли снимки и видеоклипове [иначе], но искаме семейството ни да види сладките неща, които тя прави”, казва той.

Мърихед се колебаел дали да пробва новото приложение, но бил заинтригуван от обещанието на Cocoon, че няма да продава личната му информация на трети страни. Сега е убеден, че това е „защитено и сигурно място”. Обещанието за опазване на неприкосновеността привлича и други потребители.

Според Айчхорн, съвсем естествено е грешките на приложенията на „предходното десетилетие” да са ни научили на нещо и да има желание за по-малки, по-добре дефинирани социални мрежи, където хората са защитени, данните им са сигурни.

Социални мрежи с абонамент?

След като са категорични, че няма да продават данни на трети страни с цел реклами, откъде ще се финансират приложения като Cocoon? Създателите му казват, че смятат да финансират компанията си от абонаменти.

Това е много интересно решение след близо две десетилетия на ползване на безплатни социални медии, достъпни за всеки, който желае да споделя подробности за себе си. Хората не са свикнали да плащат за неща като Facebook, Instagram и др. Дали днес хората ще са по-склонни да плащат, за да опазят личната си неприкосновеност?

Социолозите не са убедени, но като че ли имат усещането, че това може и да се случи. Ранните потребители на Cocoon казват, че приложението им позволява да споделят съдържание, което е по-искрено, по-откровено и „нередактирано”, имайки ясното усещане, че го показват точно на правилните хора, пред които може да се говори така открито.

Засега приложението все още има своите „детски болести”, което навярно ще удължи периода преди преминаването на платен абонамент. Все още има бъгове, които трябва да бъдат изчистени, защото са твърде дразнещи за потребителите.

Все пак подобни микро-мрежи и контролът, който предлагат, може да предефинират начина, по който мислим за социалните медии през следващото десетилетие, независимо дали става въпрос за Cocoon или друго приложение, което идва след него. Идеята за тези контролирани микро-общности е нещо, което ще продължи да се развива, категорична е Айчхорн.

Коментари по темата: „Социални микро-мрежи изместват традиционните”

добавете коментар...

  1. Димитър Иванов


    Мърихед се колебаел дали да пробва новото приложение, но бил заинтригуван от обещанието на Cocoon, че няма да продава личната му информация на трети страни. Сега е убеден, че това е „защитено и сигурно място”.

    В началото се колебаел и изведнъж е убеден. Ей, така станал една сутрин и се чувствал убеден!

    Тези обещавали, че нямали да споделят данни. Аз не знам, някоя мрежа, която да НЕ обещава СЕГА или да НЕ Е обещавала в миналото подобно нещо.

  2. ха

    Не мога да разбера, как още има хора, които се опитват да създават от нищо нещо? Когато няма базова скелетна различна идея, то начинанието е просто обречено. Ако има такава, тогава вече нещата могат евентуално да се случат, но и тогава не винаги става.

Коментар