Дигиталната храна е тук. Онлайн медиите, посветени на храната, бележат бум. Но едновременно с това те променят начина, по който гледаме на яденето и търсим нови ресторанти, рецепти и препоръки. Дигиталната храна прави лесно да опитаме нови аромати и нови вкусове. Ако се занимавате с предлагането на храна по един или друг начин, трябва да сверите часовника си.
Смартфон приложенията преобърнаха начина, по който си поръчваме ядене, но далеч не само процесът на поръчване е изменен от новите технологии и социални медии. Дигиталната храна преобръща представите за блюдата и тяхното съдържание.
Няма консенсус относно това какво всъщност означава терминът „дигитална храна”. За някои това е споделянето на изображения на храна в социалните медии с цел представяне на дадена култура, калории, приготвяне и вкус. За други това е игра с възприятията и разбиранията, граничеща с изкуство и абсурд.
Подобрена реалност в чинията
Подобрената реалност (AR, или допълнена реалност) предоставя уникален начин да „опитваме” дигитална храна. Някои творци използват AR в Instagram, за да се заиграят и да обединят човека и ястията. Така например филтърът „Bubble Tea”, достъпен в Instagram, превръща лицето в модна напитка, където желирани мехурчета се изливат от устата, отворена широко. С друг филтър, наречен „Папая”, тялото се трансформира в тропически плод, който се рее из природата.
„Използвам храна, за да оживя неодушевените предмети”, казва в Medium творецът Роби Консептюел. Той описва дигиталната храна като начин за по-добра връзка с аудиторията си и намаляване на отпадъците. „Това е универсален езин. Всички сме си играли с храната, когато сме били бебета. Просто сега играя без отпадъци”.
Също така вече е възможно човек да си поръча храна, като използва подобрена реалност. AR компанията Kabaq се е съюзила със Snapchat, за да предложи на потребителите възможността да видят пица от Domino в среда на подобрена реалност, след което евентуално да поръчат тази пица онлайн.
Поръчката на храна в AR ни позволява да видим примери за това как ще изглежда нашето ястие, преди да го срещнем в реалния живот. Когато вече популярният Uber Eats въведе AR в своето приложение, вероятно ще има скок в поръчките, дори само заради първоначалната новост. Представяте ли си – да правите пици и да ги продавате на хората чрез подобрена реалност?!
Дигитални ресторанти
Бъдещето на храната може да включва и т. нар. дигитални ресторанти. Използвайки Instagram, човек може да си направи, например, напълно дигитален ресторант, специализиран в дигитални десерти. Всеки десерт съществува като свободно достъпен AR филтър в Instagram. За да симулира ресторант в реалния свят, десертите се „разпродават”, когато AR филтрите достигнат определен брой гледания. Потребителите могат да играят с десертите безплатно, докато не бъдат „разпродадени” и не бъдат деактивирани.
И макар че повечето дигитални храни са реалистични, има място и за съвсем фантастични и непознати преживявания с храна. Въпреки че дигиталната храна не може да бъде погълната или притежавана физически, тя се вписва в съвременната тенденция AR да ни създава сюрреалистични, невъзможни преживявания.
Дигиталната храна може да бъде смешна, сатирична или дори политически оцветена. Улеснена от подобрената реалност, тя ни потапя в различен тип сензорна игра, която е напълно нова.
Защо ни влияе
Човешкият мозък е способен да изпитва „зрителен глад” – желанието да гледаме красиви изображения на храната, което води до увеличаване на грелина, хормона на глада, който пък подготвя тялото ни за яденето. Тази еволюционна адаптация вероятно идва от времената, когато виждането на храна (рядко явление по онова време) е означавало, че предстои ядене.
Нещо повече, ние предпочитаме да гледаме изображения на висококалорична храна! Фактът, че мозъците ни имат склонност да харесват изображения на красиви блюда, отчасти е причина хранително-вкусовите медии да са толкова успешни в дигиталните платформи.
Нови възможности
AR може да се използва за експериментиране с това как възприемаме структурата и текстурата на храната, като хрупкавост, слоева структура или мекота.
Някои научноизследователски групи дори възпроизвеждат основните вкусови усещания – като сладко, солено, кисело и горчиво – чрез „дигитален вкусов интерфейс”, който прилага електрическа и термична стимулация на езика. Използвайки катоден ток, изследователите са създали и изпитали дори някои видове аромати.
Само въпрос на време е този тип технологии да се комбинира с AR и дигиталната храна, за да се създадат уникални нови преживявания с ястия. Един пример за подобен експеримент е проектът „Nourished”. Той е определен като „гастрономично преживяване във виртуалната реалност”.
Проектът репликира съществуващите храни и произвежда нови видове преживявания с тях. Авторите му имат за цел да помогнат на хората да „ядат каквото си искат”, без значение дали имат алергии, непоносимости и нетолерантности към определени видове ядене – съответно и без негативни ефекти и съжаление, че са хапнали от „забранените” храни.
Дигиталната храна, опитвана чрез AR или VR, е също иновативен начин за общуване с публиката. Тъй като хранителните марки целят да продават вкусно изживяване, а не просто продукт, изживяването на дигитална храна би могло да помогне на даден бранд да изгради емоционална връзка с публиката.
Създателите могат дори да добавят звук към дигиталната храна, за да подобрят възприемането на вкуса и удоволствието от храната. И защо не – според някои изследвания, слушането на музика по време на ядене увеличава нашето удоволствие от храната.
Извън ресторантьорството
Въпреки че не можем да живеем само с дигитална храна, тя може да ни помогне да се наслаждаваме по-добре на истинската храна и да изберем по-здравословена диета. Например, многократното виждане на изображения на сочни зеленчуци може да увеличи желанието на хората да консумират подобни зеленчуци.
Дигиталната храна също може да ни помогне да ядем по-малко нездравословни храни; честото виждане на изображения, представляващи специфичен вкус (например сладко или солено) може да намали насладата от тези вкусове.
Накратко, дигиталната храна е новият начин да повлияем на хората, ако искаме да създадем у тях определено отношение. Макар че на пръв поглед изглежда необичайно, това решение може да предложи нещо, което липсва на традиционните преживявания с храненето – нови емоции и преживявания. Хубавото е, че освен всичко друго, цифровата храна може да се „консумира” безкрайно и да се споделя.
Технологиите имат такава огромна нужда от представени иновации, че се стига до визуални извращения. Преди много години четох една статия в която се казваше, че когато даден продукт започне да се появява във всякакви визуални разновидности, то това е явен симптом, че той се е изчерпал и скоро ще е в миналото. Тук случаят може да е много подобен. Нищо чудно в не особено далечно бъдеще хората да купуват сурови продукти, да зареждат с тях кухненски роботи от ново поколение, а последните да реализират всякакви първокласни ястия. Така ресторантите да станат отживелици.