Интелигентни алгоритми „претърсват” пощенските кутии на потребителите на безплатни електронни пощи в търсене на думички и изрази, за да могат по-късно да продават тези данни на различни заинтересовани компании. За някои фирми претърсването и анализът са основен бизнес. Техни клиенти са фирми, които искат да продават различни стоки и услуги на хората, които биха били заинтересовани.
Популярното имейл приложение „Edison”, което е в топ 100 на „приложенията за производителност” в е-магазина на Apple, преравя е-пощенските кутии на потребителите и въз основа на събраните данни продава „информационни продукти” на клиенти от областта на финансите, туризма и електронната търговия, става ясно от публикация на Vice.
Съдържанието на пощенските кутии на потребителите е от особен интерес за компаниите, които искат да продават. От данните те добиват представа кой от какво се вълнува, какво търси, от какво се интересува. Случаят с Edison наскоро бе дискутиран в по повод документи от инвестиционната компания J. P. Morgan, получени от изданието Motherboard.
На своя уебсайт Edison казва, че „обработва” имейлите на потребителите. Малцина обаче знаят какво точно значи това. Алгоритмите на фирмата сканират и предъвкват съдържанието на пощенските кутии. Същото правят и други популярни приложения – например Cleanfox и Slice – и след това продават на корпоративни клиенти продукти, основани на данните от имейлите на потребителите.
„Би могло да са малко по-откровени относно своите търговски намерения”, казва пред Vice Зеб Инсуа, потребител на Edison, като твърди, че не е знаел за продажбата на данни. От сайта, изпълнен с послания в стил „Без реклами” и „Поверителността на първо място”, е останал с впечатление, че неприкосновеността на потребителя е уважавана от фирмата.
„Не знаех, че правят това. Те въведоха нови функции, които наистина ми харесаха – като проследяване на пакети, проследяване на цените и други подобни, но сега разбирам защо са ги създали – било е просто за да събират данни за своите потребители”, споделя Рони Джонсън, друг потребител на Edison.
Някои от компаниите, изброени в документа на J.P. Morgan, продават данни, добити от „лични пощенски кутии”. Говорител на J. P. Morgan Research – поделението на фирмата, създала документа – коментира пред Motherboard, че изследването „е предназначено за институционални клиенти”.
Това не променя факта, че създателите на услуги за безплатна електронна поща и свързани с нея услуги се интересуват от съдържанието на писмата на потребителите си, за да се „информират” за метрики като например лоялност към марка, предпочитания за покупки и др.
В продуктовата секция на своя уебсайт Edison предлага на корпоративните си клиенти продукти като „Edison”-тенденции” и „Трендовете директно”. Компанията казва, че може да предоставя подробни модели на поведение, „за да подобрите преживяването за клиентите си и бизнес-резултатите си”.
Разбира се, това е само една от многото компании, които предлагат безплатни имейл приложения. Не е чудно, че след това те продават анонимизирани или псевдонимизирани данни, получени от входящите кутии на потребителите.
„Погледнато отвисоко, ние вярваме, че данните за транзакциите, добити от тълпата, имат трансформационна сила както за потребителите, така и за компаниите, както и че е напълно възможно да имаме пазар, където се създава полезна стойност и за двете страни, без да се правят компромиси с неприкосновеността на личния живот”, казва Флориан Клейе-Мерле, главен оперативен директор на Foxintelligence – друга фирма, предлагаща безплатни имейл приложения. Според разследването на Motherboard, сред клиентите на фирмата са PayPal, консултантските гиганти Bain & Company и McKinsey & Company.
Една справка, публикувана от Motherboard, показва каква информация се събира чрез преравяне на потребителските пощенски кутии. Таблицата съдържа данни като например закупен продукт, марка, платена сума, идентификационен код на купувача. Според изнесените данни, цената за придобиване на данни за една продуктова категория е около 100 000 долара.
Някои от компаниите, които продават такива данни, не желаят да коментират публично дейността си и цените си. Други пък откликват, като публикуват „инструкции” за потребителите на безплатните е-пощенски услуги как да се „отпишат” от събирането на данни за своите пощенски кутии. Казват, че правят това в отговор на регулациите относно защитата на потребителите и опазването на личните данни.
Трети лаконично посочват, че „би могло” да напишат по-ясно какво точно правят със събраните данни от личните пощенски кутии на потребителите на безплатните електронни пощи.
Това е подсъдно. Скоро и ние, потребителите, ще претърсваме имейлите на компаниите, ако те не се спрат.